cdf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Sliter med en oppgave...
"Let the random variable X denote the number of aces a player recieves in a five-card poker hand. Graph the cdf of X".

Noen som har lyst å hjelpe litt? :)
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Forkortelsen cdf betyr "cumulative distribution function". Du skal m.a.o. tegne grafen til den kumulative fordelingsfunksjonen

F(x) = P(X≤x)

der

P(X=x) = C(4,x)*C(48,5-x) / C(52,5)

hvor binomialkoeffisienten C(n,k) = n! / (k!*(n - k)!).
Gjest

Jeg har litt problemer med å forstå når grafen til denne skal være flat og når den skal være stigende i hvert intervall :?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Grafen har form som trapp. Så f.o.m. x=k til x=k+1 (k=0,1,2,3) blir grafen til funksjonen den rette horisontale linjen F(x)=F(k). Den er diskontinuerlig i x=k. Der gjør grafen et hopp opp til neste "trappetrinn".
Gjest

hh - er det sånn at når jeg har en diskret variabel (Fx(x)) så er den "flat", men skontinuerlig (Fy(y)) så må jeg ifnne integral og sånt? :D
Svar