Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest2378

Kan noen hjelpe med denne?

La h(t) være den maksimale solhøyden målt i grader på dag t av året. Denne høyden varierer gjnneom året, og en tilnærmet modell for h(t) i Bergen er gitt ved: h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172)

1. Hva er maksimalhøyden på julaften?

2. Finn gjennomsnittlig maksimalhøyde totalt for juni, juli og august ved hjelp av integrasjon.
josi

Gjest2378 skrev:Kan noen hjelpe med denne?

La h(t) være den maksimale solhøyden målt i grader på dag t av året. Denne høyden varierer gjnneom året, og en tilnærmet modell for h(t) i Bergen er gitt ved: h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172)

1. Hva er maksimalhøyden på julaften?

Finn ut hvilket dagnr. julaften har og sett denne verdien inn for t i formelen ovenfor.

2. Finn gjennomsnittlig maksimalhøyde totalt for juni, juli og august ved hjelp av integrasjon.
Her går jeg ut fra at man skal integrere fra første dag i juni til siste dag i august. For å finne gjennomsnittet deler du integralet på antall dager i perioden.
Gjest2378

Ja, da får jeg 53,0, men er det 53 grader da?
josi

Gjest2378 skrev:Ja, da får jeg 53,0, men er det 53 grader da?
Det er snakk om solhøyde målt i grader.
bestemor

skjønner ikke hvordan man skal integrere den funksjonen
Bestefar

Hva vil det si at man integrerer? Har prøvd å finne ut av det noen dager nå uten hell :shock:
josi

Bestefar skrev:Hva vil det si at man integrerer? Har prøvd å finne ut av det noen dager nå uten hell :shock:
Å integrerere er en teknikk for å summere uendelig mange uendelig små ledd. Står det ikke noe om dette i læreboka du bruker?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har en god del videoer som underviser integrasjon fra bunnen av: https://udl.no/p/analyse-kalkulus/integrasjon

Hvis du skal gå fra "jeg har ikke hørt om integrasjon" til å løse denne oppgaven, så er det derimot ikke nødvendigvis noe som skjer på én dag. Integrasjon forutsetter også at du har bittelitt kunnskap om grenseverdier og derivasjon også. Helst GODT kjent med derivasjon.

Avhengig av hvor nivået ditt ligger kan noen av disse kapitlene være av nytte: https://udl.no/d/analyse-kalkulus

Her starter undervisninga av kalkulus med grenseverdier, deretter over på derivasjon, og videre til integrasjon.
Bilde
Gjest

Ut ifra formelen nevnt over, hvordan finner man hvilken dato som har den største maksimalhøyden?
josi

Gjest skrev:Ut ifra formelen nevnt over, hvordan finner man hvilken dato som har den største maksimalhøyden?
En cosinusfunksjon, cos(x), har maksimum for x = 0. Gitt funksjonen i oppgaven,

h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172), vil argumentet (2pi/365(t-172) være 0 for t =

172. Du må altså finne ut hvilken dato t = 172 tilsvarer.
Gjest

josi skrev:
Gjest skrev:Ut ifra formelen nevnt over, hvordan finner man hvilken dato som har den største maksimalhøyden?
En cosinusfunksjon, cos(x), har maksimum for x = 0. Gitt funksjonen i oppgaven,

h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172), vil argumentet (2pi/365(t-172) være 0 for t =

172. Du må altså finne ut hvilken dato t = 172 tilsvarer.
Hva mener du argumentere for? og hvorfor t=172?
Gjest

josi skrev:
Gjest2378 skrev:Kan noen hjelpe med denne?

La h(t) være den maksimale solhøyden målt i grader på dag t av året. Denne høyden varierer gjnneom året, og en tilnærmet modell for h(t) i Bergen er gitt ved: h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172)

1. Hva er maksimalhøyden på julaften?

Finn ut hvilket dagnr. julaften har og sett denne verdien inn for t i formelen ovenfor.

2. Finn gjennomsnittlig maksimalhøyde totalt for juni, juli og august ved hjelp av integrasjon.
Her går jeg ut fra at man skal integrere fra første dag i juni til siste dag i august. For å finne gjennomsnittet deler du integralet på antall dager i perioden.
fikk du at maksimalhøyden for julaften ble 6,34?
og hvordan gjorde du b)?
josi

Gjest skrev:
josi skrev:
Gjest2378 skrev:Kan noen hjelpe med denne?

La h(t) være den maksimale solhøyden målt i grader på dag t av året. Denne høyden varierer gjnneom året, og en tilnærmet modell for h(t) i Bergen er gitt ved: h(t)=29.7+23.4*cos((2pi/365)(t-172)

1. Hva er maksimalhøyden på julaften?

Finn ut hvilket dagnr. julaften har og sett denne verdien inn for t i formelen ovenfor.

2. Finn gjennomsnittlig maksimalhøyde totalt for juni, juli og august ved hjelp av integrasjon.
Her går jeg ut fra at man skal integrere fra første dag i juni til siste dag i august. For å finne gjennomsnittet deler du integralet på antall dager i perioden.
fikk du at maksimalhøyden for julaften ble 6,34?
og hvordan gjorde du b)?
Fikk 6.34.
For å gjøre b) må du sette deg inn i hva det vil si å integrere. Det kan ta litt tid hvis emnet er helt nytt for deg. Se henvisningene som Alex gav.
Dfghijk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 06/10-2020 16:43

josi skrev:
Gjest2378 skrev:Ja, da får jeg 53,0, men er det 53 grader da?
Det er snakk om solhøyde målt i grader.
Da blir jo alle maksimale solhøydene omtrent 53 grader?
josi

Dfghijk skrev:
josi skrev:
Gjest2378 skrev:Ja, da får jeg 53,0, men er det 53 grader da?
Det er snakk om solhøyde målt i grader.
Da blir jo alle maksimale solhøydene omtrent 53 grader?

Det er snakk om den årlige maksimale solhøyden.
For et gitt sted er denne den samme for hvert år. Dette finner sted ved sommersolhverv som i Norge inntreffer 20.,21. eller 22. juni. t = 172 tilsvarer 21. juni.
Svar