bevis påstanden

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Bevis

Hei! Jeg skal bevise denne påstanden og sliter litt med hvordan jeg skal starte. Håper noen kan hjelpe meg:)

∀b ∈ N, b > 1, b er oddetall, ∃a, c ∈ N, a^2 + b^2 = c^2
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Uten at jeg gir bort hele moroa:

$b$ er et oddetall, og $b^2$ er derfor oddetall, og kan derfor skrives på formen $2k+1$ for et heltall $k$. Altså, la $b^2 = 2k+1$.

Fra første kvadratsetning har vi at $(k^2) + (2k+1) = (k+1)^2$.

Herfra kan vi lage en formel som lar deg starte med et oddetall $b$, og finne tilhørende $a$ og $c$ som gjør at $a^2 + b^2 = c^2$.
Bilde
vklun

Aleks855 skrev:Uten at jeg gir bort hele moroa:

$b$ er et oddetall, og $b^2$ er derfor oddetall, og kan derfor skrives på formen $2k+1$ for et heltall $k$. Altså, la $b^2 = 2k+1$.

Fra første kvadratsetning har vi at $(k^2) + (2k+1) = (k+1)^2$.

Herfra kan vi lage en formel som lar deg starte med et oddetall $b$, og finne tilhørende $a$ og $c$ som gjør at $a^2 + b^2 = c^2$.

Takk! men hvorfor kan vi skrive c= k+1
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det følger fra første kvadratsetning at $k^2 + 2k+1 = (k+1)^2$, så hvis du velger et heltall $k$, så kan du bruke kvadratsetninga til å fylle ut både $a, b$ og $c$.
Bilde
vklun

Aleks855 skrev:Det følger fra første kvadratsetning at $k^2 + 2k+1 = (k+1)^2$, så hvis du velger et heltall $k$, så kan du bruke kvadratsetninga til å fylle ut både $a, b$ og $c$.

tusen takk :)
Svar