Forventning E(X)=µ= (normalfordelt statistikk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
camilla_biologi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 28/02-2006 12:18
Sted: Nord-Norge

Hei!

Hvis jeg har µ=300 for mandag til fredag og µ=450 for lørdag, hva blir det da for hele uka? Blir det å legge sammen og dele på 6 (unntatt søndag), eller er det en regel for å legge sammen forventninger??

Kan være at dette er banalt, men jeg sliter med statistikken. Da jeg er på utveksling og har fått lov til å ta den ved hjemmeuniversitetet har jeg ikke mulighet for undvervisning, og det er ganske bratt... :roll:

Håper noen kan hjelpe!!

Camilla
Gjest

Jeg antar at det dreier seg om en stokastisk variabel Xi for hver dag, slik at E(Xi)=300 for i=1..5 og E(X6)=450.
Hvis det er samlet omsetning(?) du skal finne forventningen til, er det korrekt å legge sammen forventningsverdiene for hver dag. Hvis du søker forventet gjennomsnittlig omsetning(?), er det rett å addere forventningsverdiene og dele på 6. [/sub]
Svar