Totalt areal av tre områder i grått

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hoeys

Jeg har en oppgave der jeg skal finne det totale arealet av tre gråe områder mellom grafen og x-aksen:

Bilde

Jeg tenkte at jeg kunne gjøre noe slikt:
[tex](\int_{0}^{2}2cosx+1+\int_{2}^{4}2cosx+1)*2[/tex]


går dette eller er det noe jeg glemmer?
hoeys

bildet viste ikke opp :(

her er linken til det: https://imgur.com/a/wDkybnz
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bildet funka ikke fordi du linka til et nettsted, ikke til et bilde. Et bilde har alltid filetternavnet ".png", ".jpg" eller liknende.

Av det jeg ser så vil du få et feil svar. Integrasjonsgrensene stemmer ikke helt overens med nullpunktene vist på grafen. Men du gjør rett i å kun betrakte den positive delen av x-aksen, siden funksjonen er symmetrisk om x=0.
Bilde
Mattebruker

Gitt f( x ) = 2 cosx +1

f( x ) = 0 [tex]\wedge[/tex] x [tex]\in[/tex] [ 0 , 2[tex]\pi[/tex] [tex]>[/tex] [tex]\Leftrightarrow[/tex] x = [tex]\frac{2\pi }{3}[/tex] eller x = [tex]\frac{4\pi }{3}[/tex]


Samla areal A = 2 ( [tex]\int_{0}^{\frac{2\pi }{3}}[/tex] f ( x ) dx + ( -1 ) [tex]\int_{\frac{2\pi }{3}}^{\frac{4\pi }{3}}[/tex]f( x ) dx )
Gjest

Mattegjest skrev:Gitt f( x ) = 2 cosx +1

f( x ) = 0 [tex]\wedge[/tex] x [tex]\in[/tex] [ 0 , 2[tex]\pi[/tex] [tex]>[/tex] [tex]\Leftrightarrow[/tex] x = [tex]\frac{2\pi }{3}[/tex] eller x = [tex]\frac{4\pi }{3}[/tex]


Samla areal A = 2 ( [tex]\int_{0}^{\frac{2\pi }{3}}[/tex] f ( x ) dx + ( -1 ) [tex]\int_{\frac{2\pi }{3}}^{\frac{4\pi }{3}}[/tex]f( x ) dx )
Hei, lurer på hvor du fikk -1 ifra?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Området ligger under x-aksen, og arealet får derfor negativt fortegn. Ganger med (-1) for å kompensere.
Bilde
Gjest

Ah, det gir mening, takk :D
Svar