Statisk ubestemt bjelke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tekmek

Hei!

Meget enkel problemstilling, men skjønner ikke hvordan dette kan bli et statisk bestemt system.

Bilde

Før innføring av ledd:
#Ukjente = (Az, Ax, Cz, Dz) = 4
#Ligninger = 3*1del = 3
--> Statisk ubestemt grad 1

Ved innføring av ledd:
#Ukjente = (Az, Ax, Cz, Cx, Dz ) = 5
#Ligninger = 3*2 deler = 6
---> Statisk overbestemt grad 1

Hadde jeg for eksempel satt leddet under last P, skjønner jeg hvorfor dette blir statisk bestemt. Problemet mitt er at jeg ikke kan fatte hvordan leddet når det settes inn over rullelager i C, kan gi et statisk bestemt system. Er det fordi vi får innført 2 vertikale krefter i punkt C ? (dvs helt enkelt Cz fra ledd + Cz fra rullelager) Jeg trodde leddet erstattet rullelageret...
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

tekmek skrev:Hei!

Meget enkel problemstilling, men skjønner ikke hvordan dette kan bli et statisk bestemt system.

Bilde

Før innføring av ledd:
#Ukjente = (Az, Ax, Cz, Dz) = 4
#Ligninger = 3*1del = 3
--> Statisk ubestemt grad 1

Ved innføring av ledd:
#Ukjente = (Az, Ax, Cz, Cx, Dz ) = 5
#Ligninger = 3*2 deler = 6
---> Statisk overbestemt grad 1

Hadde jeg for eksempel satt leddet under last P, skjønner jeg hvorfor dette blir statisk bestemt. Problemet mitt er at jeg ikke kan fatte hvordan leddet når det settes inn over rullelager i C, kan gi et statisk bestemt system. Er det fordi vi får innført 2 vertikale krefter i punkt C ? (dvs helt enkelt Cz fra ledd + Cz fra rullelager) Jeg trodde leddet erstattet rullelageret...
Den der ville jeg og ha stusset litt på, kan du sende hele oppgaveteksten/dokumentet/eksamenssettet sånn at jeg får se nærmere på det?
tekmek
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 09/12-2020 20:45

Bilde
tekmek2

Løst!

Fikk svar ;)
Svar