Forkurs karakterkrav

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Forkurss
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/05-2021 12:23

Hei!
Er det noen som vet om man trenger over halvparten riktig på eksamen for å bestå forkurset. Matteforeleseren min sier dette, men finner ingen informasjon som bekrefter dette. Fant en annen karakterskala i dette forumet som følger:¨
F : <35%
E : 35-45%
D : 45-60%
C : 60-75%
B : 75-90%
A : 90-100%

Er det den som gjelder, eller må jeg få over 50% for å få ståkarakter slik som matteforeleseren min sier?

Hilsen stressa student
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Her er det viktig å holde tungen bent i munnen. Det er forskjell på om eksamen er lokalgitt, eller sentralgitt. For fag på VGS er eksamen sentralgitt, med klare føringer til hvor mange prosent som skal til for hver karakter. To sensorer retter hver besvarelse og blir enige om karakter, ut i fra en sensorveiledning. De fleste matematikkeksamener har samme poenggrenser som vist under (Fra sensorveiledning S1, 2020). Av 60 mulige poeng.

Bilde

Merk at det kreves 12/64 for å stå (du kan få regne dette om til prosent selv)

På universitetet er det noe likt, og de fleste universiteter har en veiledende poengskala, men i utgangspunktet står sensor og eksternsensor helt fritt i å bestemme karakter.På samme måte som at en student har rett til å klage på karakteren, og få den vurdert av en ekstern klagekommisjon. Kort sagt varierer hvor mange prosent en C er verdt mer på universitetet. Grovt sett er det mer vanlig å si at ca 40% er bestått
Karakterskala for prosentvurderingsmetoden #

A: 89–100 poeng

B: 77–88 poeng

C: 65–76 poeng

D: 53–64 poeng

E: 41–52 poeng

F: 0–40 poeng
Altså 40/100 for å stå

Så hvor havner forkurs? Eksamen er sentralgitt, så det skal være en sensurveiledning ute, som gir veiledende poenggrenser. Men denne finner jeg ikke, så det kan godt være at matematikklæren din har rett. Derimot ville jeg vært skeptisk til at de er strengere med karaktersettingen på universitetet, og ville regne med at forkurs havner en plass mellom universitetsgrensene og vgs-grensene.

Men igjen merk at karaktergrenser er veiledende, det er sensor og ekstern som blir enige om karakter. Jeg har selv sensurert maange studenter som har fått 39-36 poeng på papiret, men likevel har fått bestått. Og likeledes kandidater som har fått 40-42, men likevell ikke klarer å vise at de kan pensum (oppfyller kompetansemålene i faget).

Så merk det er ikke noe "magisk tall" som gjør at når du er over dette tallet får man godkjent. Sensorene ser på oppgaven din som en helhet og vurderer derfra. Som det så fint står i sensurveiledningen:
Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en
helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige
skjønn.

LYKKE TIL MED SENSUREN!
Så bare jobb med å vise så mye som mulig av det du kan. Husk god føring, skriv hva du skal vise i oppgaven, hvordan du viser det, og vis at du kan tolke svaret ditt. Ha med nok mellomregninger til at vi klarer å henge med på det du gjør. Pass på at du kan litt om alt, og studerer de gamle eksamensoppgavene. Spesielt pass på å gjør de under samme forutsetninger som eksamen, slik at du trener på å klare å komme deg igjennom en hel eksamen på 4 timer (de 4 timene går fort).
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar