Lineære funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Miepusen123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 12/10-2022 00:20

Hei. Jeg har fått en problem stilling hvor jeg skal finne likningen til den rette linjen. Jeg har fått oppgitt at 1/3 går igjennom x-aksen når x=-1
Noen som har noe forslag?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, hva mener du med at $\frac{1}{3}$ går gjennom $x$-aksen når $x=-1$ ? Er det nøyaktig det som står i oppgaveteksten?
Bodil J. O
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 12/10-2022 16:39

Skulle også hatt hjelp til denne oppgaven. Spørsmålet er En rett linje med stigningstall 1/3 skjærer x-aksen når x= -1. Finn likningen for denne oppgaven.
Tenker jeg rett at 1/3 er stigningstall - altså A. Så ettersom linjen skjærer x aksen på -1 må jo det være punktet for x1 og da må nødvendigvis y1 være 0 ?
Da har vi ett punkt (-1,0) (x, y) . Kan jeg da bruke ettpunktsformelen y-y1=a(x-x1) ?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Bodil J. O skrev: 12/10-2022 16:48 Skulle også hatt hjelp til denne oppgaven. Spørsmålet er En rett linje med stigningstall 1/3 skjærer x-aksen når x= -1. Finn likningen for denne oppgaven.
Tenker jeg rett at 1/3 er stigningstall - altså A. Så ettersom linjen skjærer x aksen på -1 må jo det være punktet for x1 og da må nødvendigvis y1 være 0 ?
Da har vi ett punkt (-1,0) (x, y) . Kan jeg da bruke ettpunktsformelen y-y1=a(x-x1) ?
Jepp, dette vil funke :)


Vi kan også tenke litt logisk på det, uten ettpunktsformelen:
Vi vet at linjen er gitt ved $y=ax+b$, der stigningstallet $a=\frac{1}{3}$. Vi mangler altså konstantleddet $b$. Men dette vil alltid være den verdien som skjærer $y$-aksen, og da er $x=0$. $y$-verdien i dette punktet vil dermed være konstantleddet.
Tankegangen min videre kan illustreres med en verditabell:
Bilde
Vi vet at linjen er på $y=0$, og skal øke med $\frac{1}{3}$ ifølge stigningstallet. Da vil neste $y$-verdi bli nettopp $\frac{1}{3}$ ! Og da har vi konstantleddet, og dermed linjen vår:

$y=\frac{1}{3}x + \frac{1}{3}$
Bodil J. O
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 12/10-2022 16:39

Supert, tusen takk :D
Svar