Statistisk metode

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
oddvar63
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 15/11-2022 14:33

En blomsterhandler opplyser at sannsynligheten for at en bestemt type blomsterfrø skal spire, er 85%. I en pose er det 4 blomsterfrø. La den stokastiske variabelen X være antall frø som spirer av de fire. Punktsannsynligeten for denne variabelen X er gitt ved formelen
P(X = x)= (n¦x) ∙ p^x ∙ (1 - p)^(n-x).

i) Finn sannsynlighetsfordeling (Lag en tabell som viser sannsynlighetsfordeling).
ii) Finn forventningsverdien og gi en tolkning av 𝐸(𝑋).
iii) Finn variansen og gi en tolkning av 𝑉(𝑋).

Lykke til
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 524
Registrert: 09/11-2006 12:02

Før du får hjelp tror jeg nok du bør forklare hvordan du tenker og hva du har prøvd på.
Du bør med andre ord være mer presis på hva som er problemet.
oddvar63
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 15/11-2022 14:33

fish skrev: 15/11-2022 14:54 Før du får hjelp tror jeg nok du bør forklare hvordan du tenker og hva du har prøvd på.
Du bør med andre ord være mer presis på hva som er problemet.
problemet her er at jeg ikke vet hvilken informasjon i teksten jeg skal bruke videre i formelen.. Dersom den informasjonen hadde vært klar i hodet mitt hadde jeg lett klart å plotte det inn i formlene til de ulike spørsmåla...
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Modell: Binomisk fordeling.

Utfallsrommet U = { 0 , 1 , 2 , 3 , 4 }

P( X = 0 ) = ( 1 - 0.85 )[tex]^{4}[/tex] = ............

P( X = 1 ) = [tex]\binom{4}{1}[/tex][tex]\cdot[/tex] 0.85[tex]^{1}[/tex][tex]\cdot[/tex]( 1 - 0.85 )[tex]^{4 - 1}[/tex] = ............

P( X = 2 ) = [tex]\binom{4}{2}[/tex]......o.s.v.........

b) Forventningsverdien E( X ) = n( antal "uavhengige" element i utvalget) [tex]\cdot[/tex] p ( suksessansynet ) = ...................

c) Variansen VAR( X ) = n[tex]\cdot[/tex] p [tex]\cdot[/tex] ( 1 - p ) = ......................
Svar