statistikk/matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pepers
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/04-2023 20:02

Hei gode folk. Jeg trenger hjelp med denne oppgaven, Er det noen der ute som kan hjelpe meg med det. Setter stor pris på det :)

leverandøren av referansemateriale har oppgitt innholdet av glorium til å være 4,10 mmol/L.
Laborius måler innholdet av analytt A i 9 prøver og får følgende resultater i mmol/L:
4,09, 4,12, 4,10, 4,11, 4,08, 4,17, 4,12, 4,14, 4,11.
Han mener at resultatene ikke kan være normalfordelte.
Gjør en statistisk test for å avgjøre om det er signifikant forskjell på 5 % signifikansnivå på de resultatene Laborius fikk og leverandørens oppgitte verdi.

Hva blir beregnet p-verdi for testen?
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Dette er en hypotesetest av forventningsverdien $\mu$ hvor standardavviket er ukjent og følgelig må estimeres. Vi danner testobservatoren $T = \frac{\overline X - \mu_0}{\frac{S}{\sqrt{n}}}$. Her er $\overline X$ gjennomsnittet av obeservasjonene, $\mu_0 = 4.10, S^2 = \frac{1}{n - 1}\Sigma_{i = 1}^n(X_i - \overline X)^2$ og $n = 9$. T er t- fordelt med 8 frihetsgrader og $H_0: \mu = \mu_0, H_1: \mu \neq \mu_0$. Ved å sette inn verdiene av observasjonene i formelen for T, får vi at T = t.
Forkast $H_0$ hvis den observerte verdien av T er større enn $t_{0.025}$ eller mindre enn $ -t_{0.025}$

Testens $p-verdi = P(|T| > t )$.
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hei pepers!
Har du fått sett på svaret jeg sendte på ditt spørsmål?
Svar