Meteoroider oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jxp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/08-2023 20:15

Oppgaven går ut på å finne temperatur og avstand av en meteoroide.

Temperaturen måles i kelvin (K), å er avhengig av avstanden til sola.
Avstanden X til sola er målt med avstanden mellom jorda og sola som enhet (AE).

Sammenhengen mellom T og x er gitt i formelen T = 276 * x^-1/2

Oppg. A) Var å finne temperatur på en meteoroide når avstanden til sola er 4 AE. Da brukte jeg formelen og fikk 138K som var rett.

men trenger hjelp til å skjønne Oppg. B) Her skal vi finne avstanden fra sola til en meteoroide når temperaturen er 92K. Hvordan går jeg frem her? :D
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hint: Snu på formelen og finn x uttrykt ved T.

T = 276 [tex]\cdot[/tex] x[tex]^{-\frac{1}{2}}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] ( dele på 276 begge sider )

x[tex]^{-\frac{1}{2}}[/tex] = [tex]\frac{T}{276}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] ( opphøg i eksponent ( -2 ) for å "frigjere" x ) x = ([tex]\frac{T}{276}[/tex])[tex]^{-2}[/tex] = ([tex]\frac{276}{T})[/tex][tex]^{2}[/tex]

Da står det att å setje inn talverdi for T ( 92 ) , og du har svaret.
( Mi utrekning gir X = 9 AE )
Jxp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/08-2023 20:15

Tusen hjertelig takk for super forklaring og raskt svar, Mattebruker. Da var jeg inne på noe, men jeg frigjorde ikke x’n som du forklarte her, så fikk helt rart svar når jeg prøvde meg.

Du fikk helt riktig svar også i henhold til fasit bakerst i boka, som jeg ser på for å se over oppgavene jeg gjør. Men grubla lenge på åssen jeg skulle gjøre b). :lol:

Igjen, tusen takk!!
Svar