Akselerasjon i et skråplan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
julee

To klosser ligger i et skråplan. Vi antar ingen friksjon mellom klossene og skråplanene. massen til kloss 1 = 5 kg, massen til kloss 2 = 4 kg. Vinkelen til skråplan 1 er 30 grader, vinkelen til skråplan 2 er 20 grader. Hvordan regner man ut akselerasjonen her?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er tyngdekraften som aksellererer klossene. Regn ut hvor stor del av tyngdekraften som går parallellt med skråplanet når du dekomponerer tyngdekraften (en parallellt med og en vinkelrett på skråplanet).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tror en illustrasjon hadde vært veldig fint her. Har litt problemer med å forstå oppgaven!
Gjest

oro2 skrev:Det er tyngdekraften som aksellererer klossene. Regn ut hvor stor den av tyngdekraften som går parallellt med skråplanet når du dekomponerer tyngdekraften (en parallellt med og en vinkelrett på skråplanet).
Vet ikke helt om jeg skjønte det der.

Da jeg regna ut det regna jeg først F1x = 5a cos 30,5 og F1y = 5a sin 30,5
Så tok jeg sqrt(F1x^2 + F1y^2) = F1. Så subtraherte jeg F1 med tyngden og delte på massen F1, og regna med det var akselerasjonen for F1. Gjorde så det samme med F2. Men det virka så feil igjen.
Gjest

Candela skrev:Tror en illustrasjon hadde vært veldig fint her. Har litt problemer med å forstå oppgaven!
Det er to klosser som har to snorer som henger fast i en trinse på hver sin side av en trekant med en vinkel alfa på 30,5 og en vinkel beta på 20 grader.
Gjest

Jeg var vel rimelig misvisende i overskriften, men her er da tegningen:

Bilde
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Så de er bundet sammen altså.. Ja fremgangsmåten er den samme. Tyngdekraften trekker begge neover. Kraften fra snoren trekker dem oppover. Resultanten avgjør akselereasjonen.

Tegn opp alle krefter som virker på begge klosser. Husk at snorkraften er lik i begge ender av tauet.
Svar