Rekursive definisjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
prevail
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/02-2006 20:39

Ok.. jeg kryper til korset. This is my last resort :cry:

Oppgaven er som følger:

For n element i Z[sup]+[/sup], n større eller lik 2, bevis at for uansett utsagn p[sub]1[/sub], p[sub]2[/sub], .... p[sub]n[/sub],

a) IKKE (p[sub]1[/sub] [sup]eller[/sup] p[sub]2[/sub] [sup]eller[/sup] .... [sup]eller[/sup] p[sub]n[/sub]) <=> IKKE p[sub]1[/sub] [sup]og[/sup] IKKE p[sub]2[/sub] [sup]og[/sup] ...[sup]og[/sup] IKKE p[sub]n[/sub]

b) IKKE (p[sub]1[/sub] [sup]og[/sup] p[sub]2[/sub] [sup]og[/sup] .... [sup]og[/sup] p[sub]n[/sub]) <=> IKKE p[sub]1[/sub] [sup]eller[/sup] IKKE p[sub]2[/sub] [sup]eller[/sup] ...[sup]eller[/sup] IKKE p[sub]n[/sub]

Skjønner liksom ikke helt hva jeg skal gjøre her.. eller hva som er poenget med oppgaven. Ser jo at venstre er lik høyre side.. :?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Poenget her er nok å bruke logiske regler, som jeg regner med du har lært når du driver med en sånn oppgave...en slik regel er at logisk negering gjør og til eller, og eller til og....
prevail
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/02-2006 20:39

Jupp.. såpass skjønte jeg ;P , men ser bare ikke poenget med å vise noe så enkelt:b
Svar