Diagonalisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Find a,b and c such that the matrix A is orthogonal. Are the values of a,b and c unique? Explain.

A=
a 1/[symbol:rot]2 -1/[symbol:rot]2
b 1/[symbol:rot]6 1/[symbol:rot]6
c 1/[symbol:rot]2 1/[symbol:rot]3

Jeg prøvde ved å si at den er ortogonal hvis det(A)= [symbol:plussminus]1, men det ble så vanskelig å løse.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Du kan bruke følgende ekvivalens:

A er ortogonal hvis og bare hvis rad/kolonne-vektorene i A danner en ortonormal mengde i R[sup]3[/sup] mhp. det euklidske indreproduktet.

Ut fra denne ekvivalensen kan ikke A være ortogonal fordi den 2. og 3. kolonnevektor ikke har indreprodukt lik 0. Muligens beror dette på en skivefeil i matrisa A. Skal ikke tallet i rad 3, kolonne 2 være 1/[symbol:rot]3 i stedet for 1/[symbol:rot]2 ?
Gjest

Ja, klart, jeg har skrevet feil, skal være:
A=
a 1/[symbol:rot]2 -1/[symbol:rot]2
b 1/[symbol:rot]6 1/[symbol:rot]6
c 1/[symbol:rot]3 1/[symbol:rot]3

Men da får jeg til oppgaven, takk skal du ha!
Gjest

Var litt for kjapp der, klarer ikke å finne a,b og c. :oops:
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Bruk at radvektorene alle skal ha lengde 1. Da får du at a=0, b=[symbol:plussminus]kv.rot(2/3) og c=[symbol:plussminus]1/[symbol:rot]3. Beregner du det euklidske indreprodukt av ulike rad- og kolonnepar, kommer du til at bc<0. Dermed står du igjen med to løsninger.
Gjest

Jepp, da kom jeg i mål. :D
Svar