bestemte integraler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest

trenger litt hjelp her, hadde vært kjempefint om jeg kunne få hjelp så snart som mulig, på forhånd takk de som hjelper til.

oppgave a)

Beregn arealet avgrenset av funksjonene
[symbol:funksjon] (x)=e^2x+4x og g(x)=5e^x

oppgave b)

Et flatestykke er avgrenset av x-aksen, og y- aksen, den rette linja x=1 og grafen til funksjonen [symbol:funksjon] (x)=2 [symbol:rot] x+1. Beregn volumet av legemet som framkommer ved å dreie flatestykket 360 grader om x-aksen.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

a) Skal det ikke være f(x) = e[sup]2x[/sup] + 4? Hvis f(x) = e[sup]2x[/sup] + 4x, kan ikke skjæringspunktene mellom grafene til f og g beregnes eksakt.

b) Volumet av omdreiningslegemet blir

[tex]\pi \int_0^1 [f(x)]^2 \, dx \;=\; \pi \int_0^1 4x \:+\: 4 \: dx \;=\; \pi \, [2x^2 \:+\: 4x]_0^1 \; =\; \pi \, (2 \:+\: 4) \;=\; 6\pi. [/tex]
gjest

hei

Skjønte ikke helt hva du mente med oppgave a, men ellers takk for hjelpen
gjest

hei igjen solar plexsus.

Jeg har sett på oppgaven min igjen, du hadde rett det skal vare

[symbol:funksjon](x) e^2x+4 og g(x)=5e^x

Er det mulig å få hjelp nå

takk for at så feilen min
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Skjæringspunktene mellom grafene til f og g er gitt som løsningene av likningen f(x)=g(x), dvs.

e[sup]2x[/sup] + 4 = 5e[sup]x[/sup]

(e[sup]x[/sup])[sup]x[/sup] - 5e[sup]x[/sup] + 4 = 0

(e[sup]x[/sup] - 1)(e[sup]x[/sup] - 4) = 0

e[sup]x[/sup] = 1 eller e[sup]x[/sup] = 4

x = ln 1 = 0 eller x = ln 4.

Så integrasjonsgrensene blir 0 og ln 4. Når x ligger mellom disse to tallene, er f(x) < g(x), hvilket betyr at arealet av området begrenset av grafene til f og g er gitt ved det bestemte integralet

[tex]\int_0^{ln 4} g(x) \:-\: f(x) \: dx \\=\; \int_0^{ln 4} 5e^x \:-\: e^{2x} \:-\: 4 \: dx \\=\; [5e^x \:-\: e^{2x}/2 \:-\: 4x]_0^{ln 4} \\ \\=\; 5e^{ln4} \:-\: e^{2*ln4}/2 \:-\: 4*ln4 \:-\: (5 \:-\: 0,5) \\=\; 5*4 \:-\: 16/2 \:-\: 4*ln4 \:-\: 4,5 \\=\; 20 \:-\: 8 \:-\: 4,5 \:-\: 4*ln4 \\=\; 7,5 \:-\: 4*ln4. [/tex]
Svar