Dobbeltintegral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nmekrist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2006 16:41
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei,

Noen som kan hjelpe meg med denne?

Regn ut dobbeltintegralet [tex]\iint_R\sqrt{x^2+y^2}dA[/tex]

der [tex]R=\lbrace(x,y)\in\mathbb{R}^2|x^2-4x+y^2\leq0\rbrace[/tex]
Jeg kan ikke spå, men er veldig flink til å gjette...
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Bruker du polare koordinater, dvs. x=r*cosu og y=r*sinu, får du at nevnte flateintegral blir ekvivalent med

[tex]\int_{-\pi/2}^{\pi/2} \; \int_0^{4*cosu} r^2 \: dr \, du \;=\; \frac{256}{9}. [/tex]
nmekrist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2006 16:41
Sted: Oslo
Kontakt:

Takk for hjelpen!
Jeg kan ikke spå, men er veldig flink til å gjette...
Gjest

Men hvordan kommer du fram til svaret? Må du ta integralet til 1/3(4*cos[sup]3u) du? Og i såfall, hvordan gjør man det?[/sup]
Heisenberg
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/01-2006 23:03
Sted: Oslo

Bruk

[tex]\cos^3 x=cos^2 x \cdot \cos x= (1-\sin^2 x)\cos x [/tex].

Derefter benytter du substitusjonen [tex] u=\sin x [/tex], da er du på glid tenker jeg?
Kjellimakrelli
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 05/04-2006 18:29
Sted: Tøyen

Gammel tråd har følgende innlegg:
nmekrist skrev:Hei,

Noen som kan hjelpe meg med denne?

Regn ut dobbeltintegralet [tex]\iint_R\sqrt{x^2+y^2}dA[/tex]

der [tex]R=\lbrace(x,y)\in\mathbb{R}^2|x^2-4x+y^2\leq0\rbrace[/tex]
Hvorpå det svares:
Solar Plexsus skrev:Bruker du polare koordinater, dvs. x=r*cosu og y=r*sinu, får du at nevnte flateintegral blir ekvivalent med

[tex]\int_{-\pi/2}^{\pi/2} \; \int_0^{4*cosu} r^2 \: dr \, du \;=\; \frac{256}{9}. [/tex]
Jeg lurer på hvorfor det blir r^2 i [tex]\int_{-\pi/2}^{\pi/2} \; \int_0^{4*cosu} r^2 \: dr \, du \; [/tex] ? Jeg trodde x^2 + y^2 = r^2 også gjaldt her? Er jeg ute på kjøret?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Selvfølgelig er x[sup]2[/sup] + y[sup]2[/sup] = r[sup]2[/sup] også her! Husk at i overgangen fra kartesiske til polare koordinater byttes dA ut med r dr dθ. Her er integranden kv.rot(x[sup]2[/sup] + y[sup]2[/sup]) = r, så kv.rot(x[sup]2[/sup] + y[sup]2[/sup]) dA blir erstattet av r (r dr dθ) = r[sup]2[/sup] dr dθ.
Kjellimakrelli
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 05/04-2006 18:29
Sted: Tøyen

Åja, burde sett den ja... Takk for god tråd! Gjorde obliggen overkommelig.
Svar