Rekke (bevis)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Christer

Anta at [tex] a_n > 0 [/tex] for alle n og at

[tex]\sigma = \lim_{n \rightarrow \infty} a^{1/n}[/tex]

Bevis at dersom [tex]\sigma \ > \ 1[/tex] eller [tex]\sigma = \infty[/tex], så divergerer rekken
[tex]\sum_{n=1}^{\infty} a_n[/tex]

Benytt sammenligningstesten og kjennskapet til geometriske rekkers konvergens og divergens.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Vi skal vise at når a[sub]n[/sub] > 0 og

(1) [tex]\lim_{n \rightarrow \infty} a_n^{\tiny 1/n} \;=\; \sigma \;>\; 1,[/tex]

så divergerer rekken [symbol:sum][sub]n>0[/sub] a[sub]n[/sub].

Bevis: Siden a[sub]n[/sub] > 0 og funksjonen x[sup]n[/sup] med x > 0 er strengt voksende i sin verdimengde (0,[symbol:uendelig]) for alle naturlige tall n, eksisterer det et unikt tall b[sub]n[/sub] > 0 slik at a[sub]n[/sub] = b[sub]n[/sub][sup]n[/sup]. Av (1) følger at

[tex]\lim_{n \rightarrow \infty} b_n = \sigma[/tex].

Hvis σ = [symbol:uendelig], vil lim[sub]n->[symbol:uendelig][/sub] a[sub]n[/sub] = [symbol:uendelig], som igjen medfører at [symbol:sum][sub]n>0[/sub] a[sub]n[/sub] = [symbol:uendelig].
Dersom σ er et endelig tall, finnes det et tall θ > 0 slik at σ = 1 + θ. Ved å la k = 1 + θ/2 får vi at σ/k > 1, som igjen impliserer at

[tex](2) \;\; \lim_{n \rightarrow \infty}\frac{a_n}{k^n} \;=\; \lim_{n \rightarrow \infty}\frac{b_n^n}{k^n} \;=\; \lim_{n \rightarrow \infty}(\frac{b_n}{k})^n \;=\; \lim_{n \rightarrow \infty}(\frac{\sigma}{k})^n \;=\; \infty.[/tex]

I.o.m. at k > 1, vil den geometriske rekken [symbol:sum][sub]n>0[/sub] k[sup]n[/sup] divergere. Dermed gir (2) og sammenlikningstesten for rekker at [symbol:sum][sub]n>0[/sub] a[sub]n[/sub] også divergerer.
Christer

Åi, takk, var ganske mye vanskeligere enn jeg hadde trodd, men det er kanskje sånn det beviset der lettest kan gjøres?

Del to av oppgaven går ut på å vurdere om rekken [tex]\sum_{n=1}^\infty (2 \ + \ \frac{1}{n})^{-n}[/tex] konvergerer eller divergerer.

Jeg har problemer med å omskrive denne til noe "lettere", for da tenkte jeg at jeg lettere ville kunne vurdere den. Iom at det er (a+b)[sup]n[/sup] kan jeg vel ikke bare trekke ut a[sup]n[/sup] + b[sup]n[/sup] heller. Eller er 2 så uvesentlig i denne rekken at jeg bare kan se på (1/n)[sup]-n[/sup]?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Nå er 2[sup]n[/sup] < (2 + 1/n)[sup]n[/sup] for alle naturlige tall n, som betyr at

[tex]0 \;<\; \sum_{n=1}^{\infty} (2 \:+\: \frac{1}{n})^{-n} \;<\; \sum_{n=1}^{\infty} 2^{-n} \;=\; 1. [/tex]

Altså konvergerer rekken [symbol:sum][sub]n>0[/sub] (2 + 1/n)[sup]-n[/sup].
Christer

Takk.
Hvordan finner man ut at [tex]\sum_{n=1}^\infty 2^{-n} = 1?[/tex]
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

[symbol:sum][sub]n>0[/sub] (1/2)[sup]n[/sup] er en geometrisk rekke med kvotient lik 1/2. Vi vet at for en geometrisk rekke med en kvotient k med absoluttverdi mindre enn 1 er

[tex]\sum_{n=1}^{\infty} k^n \;=\; \frac{k}{1 \:-\: k}. [/tex]

I dette tilfellet er altså k = 1/2, hvilket betyr at

[symbol:sum][sub]n>0[/sub] (1/2)[sup]n[/sup] = 1/2 / (1 - 1/2) = 1/2 / 1/2 = 1.
Svar