Statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Får det ikke til..

En bedrift leverer kalk til hagebruk i 25-kg sekker. Anta at innholdet X i en tilfeldig sekk er normalfordelt med forventning m (kg) og standardavvik s =0.5 kg. I punktene a og b antar vi at m =25 kg.

a. Finn sannsynligheten for at en sekk inneholder:

i ) mindre enn 24.5 kg
ii) mellom 24.5 og 25.5 kg

b. Hva er sannsynligheten for at en kunde som kjøper 3 sekker får mindre enn 74 kg?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hei du kan bruke datamaskin for å regne ut normalfordelingen, tungvindt. Du kan regne om x-verdiene til z-verdi (standardnormalverdi) og bruke Gaussfunksjonen som vi har tabell bak i boka (ofte kalt kumulativ standardnormalfordeling)

X = innehold i en sekk ~ Normal( 25, 0.5 )

a)

i.
P(mindre enn 24.5kg)
[tex]= P( X < 24.5kg )=G\left(\frac{24.5-25}{0.5}\right)=G(-1.00)[/tex]

Slår opp z=-1 bak i tabellen og finner at G(-1) må være 0.1587 som er svaret.


ii.
her må du regne om litt. Oppgaven sier [tex]P(24.5<X<25.5)[/tex] som du kan skrive om til [tex]P(X<25.5) - P(X<24.5)[/tex] så regner du ut dette slik som over.
kaaare

Finnes det muligheter med texas ti-89 å slippe å bruke opplagstabellen, men heller bruke programvaren på kalkulatoren?

Tenker nå på z fordeling og student t.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hei. Godt spørsmål. Det fant jeg ingen muligheter for etter å ha søkt gjennom brukermanualen. TI89 har enorme programmeringsmuligheter så jeg tenkte det må finnes noen som har programmert sannsynlighetsfordelinger. Se her (et kjapt søk på google etter "TI-89 distribution":

http://www.math.armstrong.edu/ti92/

På denne hjemmesiden kan du laste ned et program som inneholder "probability" (sannsynlighet) og der er de fleste sannsynlighetsfordelinger trur jeg. Fordelingene du nevner får du ved å bruke funksjonen "nrml" og "tdist" (distribution=fordeling)
k_are

Tusen takk, skal prøve meg fram.
texas

Ser ut som dette var ritkig!! Takker...

Men da kom neste problem, fikk ikke programmet til å virke på kalkulatoren, Opplevde du det samme?
Svar