Stigningstall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Bestem stigningstallet til to tangenter til kurven
x = sin t; y = sin 2t
i origo.

Dette skjønner jeg virkelig ingenting av. Hvorfor er det i det hele tatt TO tangenter til kurven i origo?
Jeg har funnet at en tangent kan være

x= t
y = 2t

og mener ut fra dette at stigningstallet må være 2, men TO tangenter? Hvorfor? Hva gjør jeg galt? :(
mojo365

Dette var rart. Et punkt kan vel bare ha en tangent??
Men kurven for dette uttrykket er en sløyfe med sentrum i origo. Så om dette gir origo to tangenter ???

I alle fall er stigningstallet til en tangent det deriverte utrykket, innsatt x,y verdier.

Parameter derivasjon: Y'=dy/dx. Der dy=cos(t) og dx=2cos(2t)
husker ikke helt, men mener du må sette inn t-verdiene for å finne stigningstallet.

Vet ikke om det hjalp, ble ialle fall forvirret selv :)
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

hm... hvis dette er en sløyfe, så burde den vel kanskje ha to stigningstall? en fra øvre venstre til nedre høyre "hjørne" og en fra øvre høyre til nedre venstre? Hvis jeg ser den riktig for meg? Men hvordan i all verden finner man dem?? :?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

En parametrisert kurve kan ha flere tangenter i et punkt. I dette tilfellet krysser kurven seg selv i origo. Kurven har omtrent form som tegnet for uendelig, altså [symbol:uendelig].

I origo er sint = sin2t = 0, dvs. t = 0 eller t = [symbol:pi]. Stigningstallet s(t)er i punktet (sint,sin2t) er

s(t) = dy/dt / dx/dt = 2cos2t / cost.

Så de to tangentene i origo har stigningstall s(0) = 2 og s([symbol:pi]) = -2. M.a.o. er de to tangentene i origo gitt ved likningene y = 2x og y = -2x.
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

Så, er da svaret mitt, at stigningstallet = 2, en av løsningene?
(Det var jeg som skreiv hovedinnlegget.)
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Det stemmer at du har funnet den ene av de to løsningene.

PS. Hvis du har problemer med å tegne kurven til denne parametriserte funksjonen, kan du uttrykke den på formen f(x,y) = 0. Da får du at y[sup]2[/sup] - 4x[sup]2[/sup] + 4x[sup]4[/sup] = 0, som igjen innebærer at

y = [symbol:plussminus]2x*kv.rot(1 - x[sup]2[/sup]) der -1 ≤ x ≤ 1.
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

Finnes det noen liknende måte å finne den andre løsningen på da? Eller må det gjøres på den måten du gjorde over?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Jeg vil tro at det er meningen at du skal gjøre finne løsningen på den måten jeg gjorde i mitt løsningsforslag. Noe av poenget med å introdusere parametriserte kurver gitt ved likningene x=f(t), y=g(t) er å vise at det finnes kurver der y nødvendigvis ikke er en funksjon av x (som i dette tilfellet). Dermed kan slike kurver ha punkter med flere tangenter. Og som regel er enkleste måte å bestemme stigningstallet til tangenten(e) i et punkt på en parametrisk kurve, å anvende formelen g'(t)/f'(t).
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

Åh... Ok. Tusen takk for hjelpa iallefall :)
Svar