permutasjoner :\

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
prevail
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/02-2006 20:39

En oppgave er som følger:

På hvor mange måter kan en familie på 4 sitte rundt et bord med 8 andre, slik at foreldrene sitter sammens med et barn på hver sin side?

Har store problemer med å skjønne hvordan jeg skal løse denne oppgaven. Sliter med sånne permutasjonsoppgaver generelt:s

Jeg vet fra før av at 12 stk rundt et bord er 11!. Er det rett å sette indeks på hvert enkelt barn/voksen? b[sub]1[/sub], v[sub]1[/sub], v[sub]2[/sub], b[sub]2[/sub]? Disse kan permuteres på 2!2! =4 måter..

Blir det da 8!/ 2! 2! ? Fryktelig usikker :s

Hadde vært kjekt med hjelp og forklaring:)
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Anta at du nummerer de tolv plassene rundt bordet 1, 2, 3,..., 12 og plassere moren på plass nummer 1. Siden foreldrene skal sitte sammen med et barn på hver sin side, kan faren og de to barna plasseres på 2!*2! = 4 ulike måter rundt moren. Så svaret blir 4.
Gjest

Solar Plexsus skrev:Anta at du nummerer de tolv plassene rundt bordet 1, 2, 3,..., 12 og plassere moren på plass nummer 1. Siden foreldrene skal sitte sammen med et barn på hver sin side, kan faren og de to barna plasseres på 2!*2! = 4 ulike måter rundt moren. Så svaret blir 4.
Aha, da hadde jeg jo rett på en måte alikevel :D Trodde kanskje jeg trengte å ta hensyn til de resterende plassene også. Hvordan hadde d forresten blitt da?

Takk for hjelpen:)
prevail
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/02-2006 20:39

Anonymous skrev:
Solar Plexsus skrev:Anta at du nummerer de tolv plassene rundt bordet 1, 2, 3,..., 12 og plassere moren på plass nummer 1. Siden foreldrene skal sitte sammen med et barn på hver sin side, kan faren og de to barna plasseres på 2!*2! = 4 ulike måter rundt moren. Så svaret blir 4.
Aha, da hadde jeg jo rett på en måte alikevel :D Trodde kanskje jeg trengte å ta hensyn til de resterende plassene også. Hvordan hadde d forresten blitt da?

Takk for hjelpen:)
Hilsen prevail!:) Trodde jeg var innlogget... :s
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Dersom du ikke skiller mellom ordninger som går over i hverandre ved rotasjon, kan moren sitte på samtlige 12 stoler. Dermed blir antall muligheter 12*4 = 48.
prevail
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 08/02-2006 20:39

Skjønner d nå :D
Svar