Sitter og undrer meg litt her med en oppgave på prøveeksamen i matematikk.
Vi skal løse en i utgangspunktet enkel likning:
12 / (x - 5) = 4
(erstattet brøkstreken med / )
Men så blir vi bedt om å løse den med minst 3 prinsipielt forskjellige metoder. Noen som har hint til noen slike "ikke-standard" metoder?
Didaktikk - flere metoder for likningsløsning?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
En måte er jo seff å løse vanlig
12 = 4(x-5)
3 = x-5
x = 8.
en annen er å tegne opp og løse grafisk.
Vet ikke helt hva den siste kan være. Men du kan jo observere at 12 er et multiplum av 4
4*3/(x-5) = 4
3/(x-5) = 1
Av dette følger et at x-5 = 3
12 = 4(x-5)
3 = x-5
x = 8.
en annen er å tegne opp og løse grafisk.
Vet ikke helt hva den siste kan være. Men du kan jo observere at 12 er et multiplum av 4
4*3/(x-5) = 4
3/(x-5) = 1
Av dette følger et at x-5 = 3