kategori-teori

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Er det noen her som har tatt et kurs i kategori-teori?
Gjest

Hva syntes du om det, var det vanskelig, nyttig ?
Gjest

Jeg har ikke tatt noe formelt kurs i kategoriteori, men jeg bruker ofte elementer derifra - både i andre kurs og i mine egne ting. Det er et veldig nyttig språk som en ikke kommer utenom dersom en skal drive med matematikk. En kommer iallefall ikke utenom de grunnleggende konstruksjonene som kategorier, funktorer og naturlig transformasjoner. Dersom du leser litt om teorien (for. eks på wikipedia sin side) innser du nok dette fort. I tillegg til å være et nødvendig verktøy, er det også (heldigvis) veldig spennende i seg selv.

Ellers er vel standardreferansen Mac Lane's "Categories for the Working Mathematician", men der finnes mange andre. Her er en som ligger fritt tilgjengelig på nettet.

Er det noe spesielt du har tnekt å bruke kategoriteori til?
Gjest

Jeg sa til foreleseren min i matematikk at jeg studerte informatikk og da sa han at jeg burde ta et kurs i kategoriteori fordi det var så nyttig. Han kalte det et felles språk som ble brukt av informatikere og matematikere.
Gjest

Ok. Det eneste jeg vet om anvendelser av kategoriteori i informatikk, er at de eksisterer :)

Dersom du ikke har hatt så mye matematikk fra før av burde du kanskje undersøke om det gis et kurs på et informatikk institutt, for på et matematisk institutt vil teorien sannsynligvis bli anvendt på endel matematiske objekter som en kanskje burde ha sett før. Men med litt innsats kan en nok uansett få mye ut av det.

BTW, her er en bok som iallefall påstår å stå på selvstendig grunnlag, og som ser ut som om den er skrevet fra et informatikk-ståsted.
Gjest

Det er et informatikkfag på UIB som heter kategoriteori og er vanlig å ta hvis man tar master i programutviklingsteori.

http://studentportal.uib.no/?link_id=24 ... ode=INF223
Svar