Komplekse tall på polarform?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei!
Prøver å lære meg komplekse tall i en fei før eksamen nå. Har et litt enkelt(dumt) spørsmål tror jeg.

eks: z=(-3-2j) Dette skal skrives på polarform:

modulus til z: |z|=sqrt(3^2 + 2^2)=sqrt(5).
w=sqrt(5)(cos(X)+sin(X)) Ut fra det jeg kan om enhetssirkelen tror jeg at cos(X)=-3/sqrt(5). Men det stemmer ikke med fasiten. Hvordan skal jeg klare å se hva vinkelen er. Noe vesentlig jeg ikke har fått med meg her...Kan noen hjelpe meg?
Vegard
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Anonymous skrev:Hei!
Prøver å lære meg komplekse tall i en fei før eksamen nå. Har et litt enkelt(dumt) spørsmål tror jeg.

eks: z=(-3-2j) Dette skal skrives på polarform:

modulus til z: |z|=sqrt(3^2 + 2^2)=sqrt(5).
w=sqrt(5)(cos(X)+sin(X)) Ut fra det jeg kan om enhetssirkelen tror jeg at cos(X)=-3/sqrt(5). Men det stemmer ikke med fasiten. Hvordan skal jeg klare å se hva vinkelen er. Noe vesentlig jeg ikke har fått med meg her...Kan noen hjelpe meg?
Vegard
Bare en liten påpeking
[tex]\sqrt{3^2+2^2}=\sqrt{13}[/tex]
Chuck Norris has counted to infinity - twice
Gjest

Oj! Ja sorry holdt på med to nei...fem oppgaver samtidig, så jeg blanda tallene litt. Men kommer nok ikke så mye lengre om |Z|= [symbol:rot] 13 :cry:

Problemet mitt er at jeg ikke kan skjønne hvordan jeg finner argumentet X i formelen

w= [symbol:rot] (13)(cos(X)+sin(X))

Nytt eksempel:
z= [symbol:rot] 3+j Dette gir |z|= 2
Hvordan finner jeg da argumentet som skal være [symbol:pi] /6 i formelen:
w=|z|(cosX + sinX)

Hvis cos(X)=a/r= [symbol:rot] 3/2
og sin(X)=b/r =1/2

Hvordan ser jeg at X= [symbol:pi] /6?

Vegard
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Generelt for et kompleks tall z = x + iy så er arg(z) = tan(y/x)
Hvis du så tekner pkt inn i et Arganddiagram så ser du hvilken kvadrant det ligger i.

i ditt eksempel blir det

[tex]\tan \left( \frac{1}{\sqrt3} \right) = \frac{\pi}6[/tex]
Svar