Klassisk geometri -likt areal av sirkel/kvadrat- Litteratur

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sisyphos
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 18/08-2006 11:09

Jeg skal skrive en større (master) historisk matematikkoppgave rundt følgende problem: Konstruksjon av sirkel med samme areal som et gitt kvadrat. I den sammenheng skal jeg gi en historisk redegjørelse for hva som er gjort på dette feltet - og hvilke ulike tilnærminger som er gjort i ulike tidsepoker. Jeg er interessert i å få tips om relevant litteratur (i inn- og utland). Evnt andre ressurser. Jeg har bl a tidl lest en bok knyttet til dette (dansk tror jeg - paperback), men husker verken navn eller forfatter.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Det problem du omtaler kalles "sirkelens kvadratur". Det er en av antikkens tre klassiske geometriske problemer. En bok som omhandler disse tre problemene (og sannsynligvis er den du etterlyser), er

"Cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens fordobling : fra oldtidens geometri til moderne algebra"

av Jesper Lützen (ISBN: 87-7351-345-8).
Svar