Absolutt verdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Serenity
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 07/02-2003 23:40

Har fått utdelt en foreleser som ikke forklarer så godt, og må derfor bruke mye tid hjemme på å forstå ting. Men noe jeg ikke forstår kommer her.

Det står et eksempel i boka vår at hvis vi skal løse ulikheten
|3x-4|(større eller lik)2
så blir løsningen
x(større eller lik)2
eller
x(mindre eller lik)2/3

og som det står kan det skrives som "interval notation" (- [symbol:uendelig] , 2/3] U [2, [symbol:uendelig] )

Så skal jeg prøve å løse en ulikhet som står blant oppgavesettet
|5x-2|(mindre eller lik)4

Da står det i fasit at løsningen blir [-2/5, 6/5]
Spørsmålet er da hvorfor den ikke skrives i "interval notation" på samme måte som eksempelet over? Hvorfor er ikke løsningen (- [symbol:uendelig] , 6/5] U [-2/5, [symbol:uendelig] )



Noen som kan svare? Setter jeg pris på.
PS. Har ikke brukt siden på mange år, så vet ikke hvordan jeg skriver diverse symboler som f.eks "mindre eller lik", "større eller lik".
Ingenting eksisterer bortsett fra atomer og tomt rom; alt annet er meninger.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jo de er jo skrevet på intervalnotation!

Det du foreslår er feil fordi hvis du setter inn - [symbol:uendelig] og +[symbol:uendelig], ser du at begge ikke tilfredstiller ulikheten og er derfor ikke løsninger.

Derimot alle verdier i intervallet [-2/5, 6/5] tilfredstiller ulikheten.
Svar