en nøtt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Andreas VK II
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 24/01-2006 22:21

Jeg skjønner logikken bak det, men jeg syns den er så uendelig teit at jeg VIL motbevise det og VIL ikke skjønne det. Jeg tror logikk er det siste faget jeg noensinne skal ta.
"Lisez Euler, lisez Euler, c'est notre maitre a tous."
Andreas VK II
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 24/01-2006 22:21

Det er forresten en ting jeg lurer på. Øybeboerene må jo ha visst at det var 43 evt. 42 om du hadde blå øyne selv som var der før misjonæren pekte det ut, de var jo ikke blinde, hele logikken bygger jo på at de ser de andre som har blå øyne, hvorfor bestemmer de seg plutselig for å stikke etter at misjonæren sa fra?
"Lisez Euler, lisez Euler, c'est notre maitre a tous."
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Andreas VK II skrev:Det er forresten en ting jeg lurer på. Øybeboerene må jo ha visst at det var 43 evt. 42 om du hadde blå øyne selv som var der før misjonæren pekte det ut, de var jo ikke blinde, hele logikken bygger jo på at de ser de andre som har blå øyne, hvorfor bestemmer de seg plutselig for å stikke etter at misjonæren sa fra?
Joda, jeg skal være enige der. Det er ikke fornuftig. Den opplysningen ville kun være nyttig dersom det kun var én med blå øyne.
Andreas VK II
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 24/01-2006 22:21

Toppris skrev:
Andreas VK II skrev:Det er forresten en ting jeg lurer på. Øybeboerene må jo ha visst at det var 43 evt. 42 om du hadde blå øyne selv som var der før misjonæren pekte det ut, de var jo ikke blinde, hele logikken bygger jo på at de ser de andre som har blå øyne, hvorfor bestemmer de seg plutselig for å stikke etter at misjonæren sa fra?
Joda, jeg skal være enige der. Det er ikke fornuftig. Den opplysningen ville kun være nyttig dersom det kun var én med blå øyne.

Ja. Endelig kom jeg fram til det jeg ville. Det var noe oppi hodet mitt som ikke stemte, men da er det greit, jeg skjønner logikken bak løsningen, men gåten henger fortsatt ikke helt på greip.
"Lisez Euler, lisez Euler, c'est notre maitre a tous."
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Denne kan løses vha. induksjon.

Påstand:
P(n): Hvis n personer på øya har blå øyne vil disse n forlate øya om kvelden den n'te dagen.

P(1): Hvis eksakt én person har blå øyne vet denne personen at det er høyst én som har blå øyne, og ut fra misjonærens utsagn at det minst er en som har blå øyne. Altså forlater han øyen samme kveld.

P(n+1): Hvis n+1 personer har blå øyne, vet hver av disse at antallet er n (de ser jo de øvrige) eller n+1 (de kjenner ikke sin egen farge.) Men dersom antallet var n skulle disse ha forlatt øya kvelden før, noe de ikke har gjort. Altså er det n+1 med blå øyne - de forlater da øya samme kveld.

Da følger det at påstanden stemmer ved induksjon, og P(43) = 43.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
Svar