Biler og geiter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ella18
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/09-2006 14:25

Fikk en oppgave på universitetet her om dagen.

Du har tre luker å velge i, én inneholder bil, de to øvrige geiter.
Først velger du deg en luke uten å åpne denne. Det blir så fjernet en av de øvrige to lukene, men luken som inneholder bil kan ikke fjernes. Du får nå muligheten til å endre valget ditt eller stå på den opprinnelig valgte luken. Hva bør du gjøre, hvor stor sannsynlighet har du for å vinne ved de forskjellige valgene?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Dette er et kjent problem innen sannsynlighetsregningen som på engelsk kalles "The Monty Hall problem". Du finner både opprinnelsen til og løsningen av dette problemet på nettsiden

http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg har tenkt endel på dette. Det er vår intuisjon som feiler her trur jeg. Spørsmålet som stilles er om du kan øke vinnersannsynligheten ved å bytte det opprinnelige valg av kort (flytte rød x). Svaret er ja, og jeg er ikke helt sikkert men trur det er fordi han som fjerner kortet, fjerner systematisk et kort som IKKE er bil, og dermed øker sannsynligheten for at det uvalgte kortet faktisk er en bil.
Doktor
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 06/09-2006 20:58

Du har 1/3 sjanse for å treffe med en gang, altså 2/3 sjanse for å bomme. Denne ssh endrer seg ikke selv om en av de uvalgte fjernes. Altså har du 2/3 sjanse for å treffe his du bytter
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Bare en usaklig kommentar; det er ikke snakk om kort, det er snakk om dører. :P
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

sEirik skrev:Bare en usaklig kommentar; det er ikke snakk om kort, det er snakk om dører. :P
...?
Svar