Ekstremalpunkt og minimumsverdier og maksimumsverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
eRemitt
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 18/10-2006 17:28

Heisann!
Har en oppgave her som jeg ikke helt sjønner.

a) la f(x) = 6x^5 - 40x^3, definert for alle reelle x. Finn alle lokale ekstremalpunkter for f(x)

den deriverte er 30x^4 - 120x^2 , men hvordan går jeg videre for å finne ekstremalpunkter ut i fra den? Hvordan finner jeg kritiske punkt?

-----------------------------------------------

b) la g(x) = (x-3)^2/3 + 2. Finn minimumsverdien og maksimumsverdien til g(x) på intervallet, I = [0 , 4]

Den deriverte er -2 + (2/3)x og hvordan går jeg frem her? Trenger ikke være så nøye med utregninger, men heller fremgangsmåte fra den deriverte og utover
andersfk
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 21/04-2005 20:54

a)

Du er interessert i å finne ut hvor den deriverte skifter fortegn. Siden f'(x)<0 innebærer en synkende graf og f'(x)>0 en voksende, vil et skifte mellom disse innebære et lokalt ekstremalpunkt. En måte å finne disse stedene på er å faktorisere uttrykket og deretter tegne et fortegnsskjema.

Kritiske punkt er der f'(x)=0 eller f'(x) ikke eksisterer.

b)

Ekstremalpunktverdiene vil enten være i et kritisk punkt eller i et av endepunktene (altså f(0) og f(4)).
Svar