Små enkle funksjonallikninger

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Disse er enkle, selv om man ikke ser løsningen med en gang. Går man på videregående er det bare å prøve seg. Eller universitetet for den sags skyld =)

[tex]1.[/tex]

[tex]f(x) = \frac{x-1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]f(\, f( - \frac{1}{x}) \, )[/tex]
[tex]2.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, x^2 - x - 2\:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = x + 1[/tex]

Finn [tex]f(x)[/tex]
[tex]3.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{x}\:\:[/tex] og [tex]\:\:f(x) = \frac{x}{1-x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]
[tex]4.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{2+x} \:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = \frac{1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Nebuchadnezzar skrev:Disse er enkle, selv om man ikke ser løsningen med en gang. Går man på videregående er det bare å prøve seg. Eller universitetet for den sags skyld =)
Prøver meg jeg, da... ^^
[tex]1.[/tex]

[tex]f(x) = \frac{x-1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]f(\, f( - \frac{1}{x}) \, )[/tex]
[tex]f(-\frac 1{x} )= \frac{-\frac 1{x} -1}{1-\frac 1{x}}=\frac{\frac{-1-x}{x}}{\frac {x-1}{x}}=\frac{-1-x}{\not{x}} \cdot \frac {\not{x}}{x-1}=\frac {-1-x}{x-1}=- \frac{x+1}{x-1}[/tex]

I siste liten så jeg at det var funksjonen av denne igjen man var ute etter... :

[tex]f(\ f(-\frac 1{x})\ )= \frac{- \frac{x+1}{x-1} -1}{1+(- \frac{x+1}{x-1})}=\frac{- \frac{x+1}{x-1} -1}{1- \frac{x+1}{x-1}}=\frac{\frac{-(x+1)-(x-1)}{x-1}}{\frac {x-1-(x+1)}{x-1}}=\frac{\frac{-2x}{x-1}}{\frac{-2}{x-1}}=x[/tex]

:lol: Smertelig måte å få ut en liten Herr x på ^^
[tex]2.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, x^2 - x - 2\:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = x + 1[/tex]
Finn [tex]f(x)[/tex].
f(x+1)=x^2-x-2=(x+1)(x-2), og x-2=x+1-3. Dvs at f(x)=x(x-3)... Right?

Verifiseres vha at f(x)=x(x-3) gir:

[tex]f(x+1)=(x+1)(x+1-3)=(x+1)(x-2)=x^2-2x+x-2=x^2-x-2[/tex]

[tex]3.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{x}\:\:[/tex] og [tex]\:\:f(x) = \frac{x}{1-x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]

[tex]\frac {g(x)}{1-g(x)}=\frac 1{x}[/tex]

[tex]g(x)= \frac {1-g(x)}{x}[/tex] Denne er vel ikke godkjent, antar jeg? ;)

[tex]x \cdot g(x)=1-g(x)[/tex]

[tex] x \cdot g(x)+g(x)=1[/tex]

[tex](x+1) \cdot g(x)=1[/tex]

[tex]g(x)=\frac 1{x+1}[/tex]
[tex]4.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{2+x} \:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = \frac{1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]
Enkelt? Javisst:

[tex]g(x)= \frac 1{1+x}[/tex] slik du skriver i linjen over =)



Nå gjenstår det bare at du sier hva du er fornøyd/misfornøyd med her, da ...

*venter og ser* :shock:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg prøvde meg litt, men jeg har null kontroll =P
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ser da for det meste greit ut dette, er ko alltid litt småprik. flott innsatts dette liker vi.

1) flott jobb, denne er litt lur ja. Litt algebraknoting, og svaret ditt er riktig.
men det er mye lettere å gå denne veien enn motsatt.
Vi har en funksjon slik at

[tex]f( \: f(x) \: ) = - \frac{x+1}{x-1}\quad[/tex] og [tex]f( \: f(\frac{1}{x}) \: ) = x[/tex]

Finn [tex]f(x)[/tex]

2) Fikse texen din, både her og senere, bare nevner det her jeg. Småpirk.
Svaret ditt er riktig. Ser ikke heeelt tankegangen din. forklare?

Eventuelt kan du bruke at [tex]u=x-1[/tex] også bare detter svaret ufrivillig ut.

3) Helt rett =)

4) Her er det meningen å finne [tex]f(x)[/tex] ;)

EDIT:

Kork, se over den første regningen din. Mener du mangler et minustegn her. Da skal regningen din bli rett. Sterk innsats for å gå vg1/vg2 =)

Kork, her må du også teste ut svaret du får. Sjekke om det stemmer.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

[tex]2.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, x^2 - x - 2\:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = x + 1[/tex]
Finn [tex]f(x)[/tex].
[tex]f(x+1)=x^2-x-2=(x+1)(x-2)[/tex], og [tex]x-2=(x+1)-3[/tex]. Dvs at[tex] f(x)=x(x-3)[/tex] som forøvrig er det samme som [tex]f(x)=x^2-3x[/tex] [/quote]

Her prøvde jeg meg med litt logikk istedenfor algebra osv. for å finne f(x). en av faktorene i [tex]f(x+1)[/tex] her er nettopp [tex](x+1)[/tex], og den andre er (x-2). Så da fant jeg hva som måtte gjøres med x+1, for å få -2. Dermed hadde jeg uttrykket for x+1, så fant jeg [tex]f(x+1)[/tex] når [tex]f(x)=x(x-3)[/tex] for å vise at kontrollere at det var riktig funksjonsuttryll jeg hadde funnet...

Hadde sikkert vært smart med en liten substitusjon i steden, ja...

Verifiseres vha at f(x)=x(x-3) gir:

[tex]f(x+1)=(x+1)(x+1-3)=(x+1)(x-2)=x^2-2x+x-2=x^2-x-2[/tex]
Hadde sikkert vært smart med en liten substitusjon i steden, ja...

[tex]3.[/tex]

....

[tex]g(x)=\frac 1{x+1}[/tex]
Trenger jeg ikke skrive noe om siden det var helt rett
[tex]4.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{2+x} \:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = \frac{1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]
Nebuchadnezzar skrev: Her er det egentlig meningen å finne [tex]f(x)[/tex] :wink:
Tenkte meg det var noe annet du egentlig var utte etter, tippet egentlig at du ville ha f(x)... men det var jo ikke det der sto... :wink:

[tex]f(\ g(x)\ )=\frac 1{2+x}[/tex] og [tex]g(x)=\frac 1{1+x}[/tex], gir [tex]f(x)=...[/tex]

Svinger innom og tar den siste senere eller en annen gang ... Ser den ikke kjapt her og nå...

Var i grunnen en gøy variasjon dette med funksjonalligninger, har ikke gjort så mye av det bortsett fra litt i forbindelse med inverse funksjoner o.l. diff eq er jo også en slags funksjonalligninger, men ikke helt på samme måten.
Flott initiativ !!!

Trenger litt bryning vha oppgaver her inne for å holde matematikken ved like i det "mattefrie" året i utdanningen min...
Sist redigert av mstud den 09/11-2011 21:07, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

[quote="mstud]
[tex]2.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, x^2 - x - 2\:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = x + 1[/tex]
Finn [tex]f(x)[/tex].
[tex]f(x+1)=x^2-x-2=(x+1)(x-2)[/tex], og [tex]x-2=(x+1)-3[/tex]. Dvs at[tex] f(x)=x(x-3)[/tex] som forøvrig er det samme som [tex]f(x)=x^2-3x[/tex] [/quote]

Her prøvde jeg meg med litt logikk istedenfor algebra osv. for å finne f(x). en av faktorene i [tex]f(x+1)[/tex] her er nettopp [tex](x+1)[/tex], og den andre er (x-2). Så da fant jeg hva som måtte gjøres med x+1, for å få -2. Dermed hadde jeg uttrykket for x+1, så fant jeg [tex]f(x+1)[/tex] når [tex]f(x)=x(x-3)[/tex] for å vise at kontrollere at det var riktig funksjonsuttryll jeg hadde funnet...

Hadde sikkert vært smart med en liten substitusjon i steden, ja...

Verifiseres vha at f(x)=x(x-3) gir:

[tex]f(x+1)=(x+1)(x+1-3)=(x+1)(x-2)=x^2-2x+x-2=x^2-x-2[/tex]
Hadde sikkert vært smart med en liten substitusjon i steden, ja...

[tex]3.[/tex]

....

[tex]g(x)=\frac 1{x+1}[/tex]
Trenger jeg ikke skrive noe om siden det var helt rett
[tex]4.[/tex]

[tex]f(\,g(x)\,) \, = \, \frac{1}{2+x} \:\:[/tex] og [tex]\:\:g(x) = \frac{1}{1+x}[/tex]

Finn [tex]g(x)[/tex]
Nebuchadnezzar skrev: Her er det egentlig meningen å finne [tex]f(x)[/tex] :wink:
Tenkte meg det var noe annet du egentlig var utte etter, tippet egentlig at du ville ha f(x)... men det var jo ikke det der sto... :wink:

[tex]f(\ g(x)\ )=\frac 1{2+x}[/tex] og [tex]g(x)=\frac 1{1+x}[/tex], gir [tex]f(x)=...[/tex]

Svinger innom og tar den siste senere eller en annen gang ... Ser den ikke kjapt her og nå...

Var i grunnen en gøy variasjon dette med funksjonalligninger, har ikke gjort så mye av det bortsett fra litt i forbindelse med inverse funksjoner o.l. diff eq er jo også en slags funksjonalligninger, men ikke helt på samme måten.
Flott initiativ !!!

(Trenger litt bryning vha oppgaver her inne for å holde matematikken ved like i det "mattefrie" året i utdanningen min...)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar