Cesàro-sum

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Liten artig oppgave.
Vis at dersom:
[tex]\lim_{n \to \infty} x_n = x[/tex] så er:
[tex]\lim_{n \to \infty} \sum_{i=1}^n\frac{x_i}{n} = x[/tex].
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Tror jeg vet om et bevis som tar utgangspunkt i e-d-definisjonen av grenser. Kan gi det et forsøk om en dag eller to hvis ingen melder seg :)


Merk forsøk!
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Velger å vise varianten der [tex]x=0[/tex]. Når denne er i boks følger det mer generelle tilfellet ganske direkte.

Satt litt med denne oppgaven. Prøvde å finne en elegant løsning, men måtte kjøre på med epsilon-delta etter hvert. Tror alt skal være riktig nå. Finnes sikkert mye finere måter å vise dette på, men. La nå i hvert fall [tex]\epsilon > 0[/tex].

Siden [tex]\lim x_n = 0[/tex], kan vi velge en [tex]K[/tex] slik at [tex]|x_k| < \frac{\epsilon}{2}[/tex] når [tex]k \geq K[/tex].

Vi har en sum inne i bildet, og derfor må vi holde kontroll på alle leddene. Jeg bruker én strategi på de leddene som har indeks under K, og en annen på de med indeks større enn eller lik K:

Lar [tex]N := \max \{ K, \; \; \frac{2}{\epsilon} \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| \}[/tex]. Anta så at [tex]n \geq N[/tex]. Da oppfylles
1) [tex]|x_n| < \frac{\epsilon}{2} \; \; [/tex] siden [tex]n \geq K[/tex]
2) [tex]n \geq \frac{2}{\epsilon} \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| \; \; \; \Rightarrow \; \; \; \frac{1}{n} \leq \frac{\epsilon}{2} \left( \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| \right)^{-1}[/tex]

Jeg bruker nå disse to opplysningene for å vise at absoluttverdien av summen kan fås mindre enn epsilon ved å dele summen i to:

[tex]\left| \frac{1}{n} \sum_{i=1}^n x_i \right| \leq \frac{1}{n} \sum_{i=1}^n |x_i| = \frac{1}{n} \left( \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| + \sum_{i=K}^n |x_i| \right) = \frac{1}{n} \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| + \frac{1}{n} \sum_{i=K}^n |x_i| [/tex]
[tex] < \;\; \frac{\epsilon}{2} \left( \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| \right)^{-1} \sum_{i=1}^{K-1} |x_i| + \frac{1}{n} \sum_{i=K}^n \frac{\epsilon}{2} = \frac{\epsilon}{2} + \frac{\epsilon}{2} \cdot \frac{n - K + 1}{n} \leq \epsilon[/tex]

En må se på tilfellet der alle [tex]x_i = 0[/tex] med i = 1, 2, ..., K for seg selv. Men det overlater jeg til noen andre.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Svinepels går av med seieren. Det kan nok gjøres litt lettere, men det er essensielt samme fremgangsmetode. :)
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Svar