Integral maraton !

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nebuchadnezzar skrev:Svaret ditt er helt rett plutarco, men vet ikke helt om jeg ville ha skrevet om funksjonen til en gamma funksjon.

Kalkulatoren min viser også at integralet kan bli skrevet som

[tex]\int\limits_0^\infty {\frac{{dx}}{{{x^{2n + 1}} + 1}}} = \frac{\pi }{{2n + 1}}\csc \left( {\frac{\pi }{{2n + 1}}} \right) + C[/tex]

Der n>1

Sorry for at jeg tar integral som krever at vi skriver det om til det komplekse planet...
Tror ikke det er riktig når x er opphøyd i et oddetall..

http://www.wolframalpha.com/input/?i=in ... o+infinity

Edit: Hm, forresten mulig at det er samme uttrykk likevel. I så fall må det gå an å vise at

[tex]\frac{\pi}{2n+1}\csc(\frac{\pi}{2n+1})=\Gamma(\frac{2n}{2n+1})*\Gamma(\frac{2n+2}{2n+1})[/tex]
Sist redigert av Gustav den 31/03-2011 19:18, redigert 2 ganger totalt.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Se her ja; ble nok litt verre løsning enn jeg først antok. Kom også borti konturintegraler i det komplekse planet, og da gadd jeg ikke mer. Tenkte ikke helt på at jeg kunne finne residuet av funksjonen. Men ser jo ut som at den siste likheten til plutarco også er en liten nøtt. :-)

Fra [tex]\Gamma(z)\Gamma(1-z)=\frac{\pi}{\sin(\pi z)}[/tex] kan man prøve å trikse litt med svaret til plutarco.

Trekker ut [tex]e^{i\pi/(2n+1)}[/tex] i nevneren og ganger med [tex]2i[/tex] både oppe og nede (i nevneren) gir (samt en [tex]-1[/tex] for å få riktig fortegn på sinusen)

[tex]\frac{\pi}{2n+1}\frac{1}{\sin(\pi/(2n+1))}[/tex]

Da ser man at [tex]z=\frac{1}{2n+1}[/tex], og kan da skrive om til

[tex]\frac{1}{2n+1}\Gamma\left(\frac{2n}{2n+1}\right)\Gamma\left(\frac{1}{2n+1}\right)[/tex]

Blir ikke helt det samme som Wolfram vil ha, så noe rart et eller annet sted, dvs. det gjenstår å vise at [tex]\frac{1}{2n+1}\Gamma\left(\frac{1}{2n+1}\right) = \Gamma\left(\frac{2n+2}{2n+1}\right)[/tex]?

Edit: Som i følge Wikipedia stemmer siden man tydeligvis kan vise at

[tex]\Gamma(z+1) = z\Gamma(z)[/tex] ved delvis integrasjon. Jeje...
Sist redigert av drgz den 31/03-2011 19:26, redigert 8 ganger totalt.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg tror likheten skal stemme, jo (skal ikke kalle det intuisjon, jeg grafet begge sider i Wolfram Alpha og syntes de så veldig like ut før jeg prøvde å bevise det). Vi vil vise:
[tex] \frac{\pi }{{2n + 1}}\csc \left( {\frac{\pi }{{2n + 1}}} \right) = \frac{2\pi i}{2n+1} \frac{e^{-\frac{2n\pi i}{2n+1}}}{1-e^{\frac{2\pi i}{2n+1}}}[/tex]

Setter [tex]N=2n+1[/tex].

[tex] \frac 1 {\sin \left( {\frac{\pi }{{2n + 1}}} \right)} = {2 i} \frac{e^{-\frac{2n\pi i}{2n+1}}}{1-e^{\frac{2\pi i}{2n+1}}}[/tex]

[tex] {{e^{\frac{(N-1)\pi i}{N}}}-e^{\frac{(N+1)\pi i}{N}}} = {2 i}{\sin \left( {\frac{\pi} N} \right)} [/tex]

som er sant siden [tex]{2 i}{\sin \left( {\frac{\pi} N} \right)} = e^{\frac {i \pi} N} - e^{\frac {-i \pi} N}=(-1) \cdot (e^{\frac {-i \pi} N} - e^{\frac {i \pi} N}) = e^{\frac {Ni \pi} N} \cdot (e^{\frac {-i \pi} N} - e^{\frac {i \pi} N})[/tex] og vi er ferdige.

Triksingen med å få dette lik gammafunksjonsuttrykket overlater jeg til noen andre. :P
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Imponerende arbeid Karl, og også de andre ^^

Kanskje det bare er meg, men syntes den funksjonen hadde en veldig fin løsning. I det minste etter den tunge starten.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Kompleks analyse virker ofte litt magisk når en bruker det til å løse i utgangspunktet reelle integraler, synes jeg. Hvis du syntes dette integralet var stilig vil jeg absolutt råde deg til å ta et innføringskurs i kompleks analyse ved nærmere anledning (eventuelt skaffe seg en bok om det, jeg har hørt at Needhams Visual Complex Analysis skal være ganske god) og se på alt det rare som skjer der både i forbindelse med integrasjon og alt mulig annet.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Nebuchadnezzar skrev:Finn arealet avgrenset av funksjonen [tex]f(x)=\sqrt{a-\sqrt{x}}[/tex] og x-aksen.
Klarte å finne den antideriverte uten store problemer, men resultatet ble ikke spesielt pent når jeg regnet ut det bestemte integralet. Det skal være fra 0 til a^2, ikke sant?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Grensene er riktig satt ja, og svaret skal bli pent. Meget pent i mine øyne.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

svinepels skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Finn arealet avgrenset av funksjonen [tex]f(x)=\sqrt{a-\sqrt{x}}[/tex] og x-aksen.
Klarte å finne den antideriverte uten store problemer, men resultatet ble ikke spesielt pent når jeg regnet ut det bestemte integralet. Det skal være fra 0 til a^2, ikke sant?
dette er ingen big deal, dere har jo løst integralet (I). men her kan brukes;

[tex]u^2=a\,-\,\sqrt{x}[/tex]

slik at I dog løses enklere enn Wolfram anbefaler. innsatt grenser blir vel

[tex]I=\frac{8}{15}a^{5/2}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Var det jeg fikk ja, men synes ikke det var så enestående. Var derfor jeg lurte litt.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

svinepels skrev:Var det jeg fikk ja, men synes ikke det var så enestående. Var derfor jeg lurte litt.
tenkte faktisk på det samme...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ja... Var derfor jeg skrev i mine øyne, i forhold til mange andre integral så syntes jeg dette var pent. Eksempelvis

[tex]\int{\,\sqrt{\tan(x)}dx}[/tex] og [tex]\int{\,\frac{dx}{x^4+1}}[/tex]

Men igjen, små variasjoner av disse integralene gjør jo dem pene...

[tex]\int_0^{\frac{\pi}{2}}{\,\sqrt{\tan(x)}dx}\;[/tex] og [tex]\;\int_{-\infty}^{\infty}{\,\frac{dx}{x^4+1}}[/tex]

Så ja, hva som er fint eller ikke er veldig subjektivt. Men takk for bokanbefalingen Karl Erik, så gjennom noen sider, og det så veldig interessant ut. Skal lese den når jeg får tid :D
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Oppfølger:

[tex]\lim_{n\to\infty }n\int_0^{\frac{\pi}{2}}1-\sqrt[n]{\sin(x)}\,dx[/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

plutarco skrev:Oppfølger:

[tex]\lim_{n\to\infty }n\int_0^{\frac{\pi}{2}}1-\sqrt[n]{\sin(x)}\,dx[/tex]
Skal det bli lik null? ;)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

claudeShannon skrev:
plutarco skrev:Oppfølger:

[tex]\lim_{n\to\infty }n\int_0^{\frac{\pi}{2}}1-\sqrt[n]{\sin(x)}\,dx[/tex]
Skal det bli lik null? ;)
Nei.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Svaret er vel [tex]\frac{1}{2}\pi\ln(2)[/tex], men hvordan man kommer frem til det er litt difust...

Integralet går jo mot null når n går mot uendelig. Dermed er grensen på formen [tex]\infty\cdot 0[/tex] som vi må skrive om for å kunne evaluere

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{{\int\limits_0^{\frac{\pi }{2}} {1 - \sqrt[n]{{\sin \left( x \right)}}dx} }}{{\frac{1}{n}}}[/tex]

Antar vi kan bruke l`hopital herfra, men jeg klarer ikke evaluere integralet for hånd, så jeg kommer ikke noe lengre =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar