Nøtt - sum av fraksjoner, Bertrands teorem

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Vis at [tex]1 + \frac{1}{2} + \frac{1}{3} + ... + \frac{1}{n}[/tex] ikke er et heltall.

(Tips: Bertrands teorem, n<p<2n, p primtall, n tilfeldig valgt heltall)
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Var den for nem for noen kommer oppfølgeren her:
Vis at telleren til den ferdig forkorta brøken [tex]1+\frac12+\frac13+\cdots+\frac1{p-1}[/tex] er delelig med [tex]p^2[/tex] når p er et primtall større enn 3.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Oppgaven her har allerede blitt løst på realisten.. ("hard nøtt(?)") (uten bruk av Bertrand). Men ettersom jeg ikke skal ta gleden fra noen som skulle ønske å prøve her, gidder jeg ikke legge ut direkte lenke. Oppgaven er ikke triviell.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Oppfølger til:

Vis at hvis n>1, så er n! aldri et perfekt kvadrat. Denne kan løses greit ved bruk av en kjent formodning. Imponerende av den som løser den uten. : )
Sist redigert av Magnus den 17/04-2007 22:39, redigert 1 gang totalt.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Magnus skrev:Oppfølger til:

Vis at hvis n>1, så er n! aldri et primtall. Denne kan løses greit ved bruk av en kjent formodning. Imponerende av den som løser den uten. : )
Stemmer ikke.

2! = 2, som er et primtall.

Men hvis n > 2 derimot. Som kjent er n! et produkt av flere faktorer, altså er det ikke et primtall.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jeg skrev selvfølgelig feil. Mente perfekt kvadrat.(heltallskvadrat). Takk for at du sa i fra: )
Svar