Grenser

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bestem
[tex]\lim_{n\to\infty}\ \frac{1\cdot 3\cdot 5 \cdots (2n-1)}{2\cdot 4\cdot 6\cdots 2n}[/tex]
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Magnus skrev:Bestem
[tex]\lim_{n\to\infty}\ \frac{1\cdot 3\cdot 5 \cdots (2n-1)}{2\cdot 4\cdot 6\cdots 2n}[/tex]
[tex]\lim_{n\to\infty}\ \frac{(2n-1)!}{2n!}[/tex]

[tex]\lim_{n\to\infty}\ \frac{(2n-1)!*(2n)!}{(2n)!*(2n)!}[/tex]

[tex]\lim_{n\to\infty}\ \frac{n!}{(2n)!*(2n)!}[/tex]

[tex]\frac{1}{4}*lim_{n\to\infty}\ \frac{1}{n!}=0[/tex]

Sikkert ikke riktig, bare litt sosing før senga ;)
En annen mulighet er vel kanskje å lage en sandwich av det hele
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Tror ikke du kan bruke fakultet til det der, du ser jo at den ikke multipliserer hver eneste faktor, slik som i fakultet, men kun annenhver.

Det jeg kan gjøre hittil er å bevise at den faktisk konvergerer.

Vi ser at [tex]a_0 = 1[/tex], [tex]a_n = \frac{2n-1}{2n} \cdot a_{n-1}[/tex]. Siden [tex]\frac{2n-1}{2n} < 1[/tex] må [tex]a_n < a_{n-1}[/tex].
Følgen er monoton, den synker strengt.
Dessuten er [tex]a_0 > 0[/tex]. Vi antar at [tex]a_n > 0[/tex]. Vi vet sikkert at [tex]\frac{2n-1}{2n} > 0[/tex]. Da er også [tex]a_{n+1}> 0[/tex]. Følgen er monotont synkende og begrenset (den er alltid større enn 0). Den må konvergere.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Turbon sin sekvens stemmer ikke helt. Det vi har med å gjøre har jeg til nå funnet 3 måter å omskrive:

[tex]a_n \qquad = \qquad \frac{1 \cdot 3 \cdot 5 ... (2n-1)}{2 \cdot 4 \cdot 6 ... (2n)} \qquad = \qquad \frac{(2n)!}{4^n(n!)^2} \qquad = \qquad {{2n} \choose n} \left( \frac{1}{4} \right) ^n \qquad = \qquad \frac{1}{4^nB(n+1,\ n+1)}[/tex]

Ellers er det veldig lett å se at den konvergerer - men å finne ut til hva har jeg ennå ikke klart. Magefølelsen sier 0, men du vet aldri med sekvenser som denne. Det har slått meg at sekvensen minner svært om koeffisientene til Taylorekspansjonen av arcsin(x). Om dette leder til en løsning, vet jeg ikke. Ellers er jo squeeze theorem nyttig. Hm...
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

La [tex]S_n = \frac{1\cdot3\dots(2n-1)}{2\cdot4\dots2n}[/tex] og [tex]\lim_{n\rightarrow\infty} S_n = S[/tex].

Ved Wallis formel er [tex]\lim_{n\rightarrow\infty} (2nS_n^2) = \sqrt{\frac2\pi}[/tex] og følgelig er S=0.

Ny oppgave:
For [tex]|x|<\frac14[/tex], bestem [tex]\sum_{n=0}^\infty {2n \choose n} x^n[/tex].
Svar