Excel gikk konken. Finn frem penn og papir!

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

En liten koselig oppgave jeg faktisk måtte gjøre i dag. En av de få gangene jeg har brukt algebra i hverdagslig sammenheng:

Jeg, leslie og alex bor sammens i en leilighet. Vi registrerer alle felles utgifter i et excel ark, men jeg har formatert PCen slik at det eneste excel programmet jeg har tilgang er excel reader. Denne kan ikke gjøre nye beregninger. Problemet ligger i at vi nå skal på ferie og vi vil gjøre opp for oss slik at vi har betalt like mye utgifter. Ingen vil betale mer enn absolutt nødvendig.

Det viser seg at alex har betalt utgifter for til sammens 68750, jeg har betalt 69650 og leslie har betalt 69380.

Hvor mye må betales og hvem må betale hvem?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Zoiros skrev: Hvor mye må betales og hvem må betale hvem?
Mitt første forslag er at dere bare lar det være, det er tross alt bare penger.
Hvis dere absolutt skal være kjipe på penger så finner dere fram kalkulator. Legger sammen alle utgiftene og deler på 3, då ser dere hvor mye hver av dere "må" betale. Da vil du se at det er en person som må betale de andre to en ubetydelig sum
:D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jeg trodde dette var en "køddeopgave". Imidlertid er jeg enig med Toppris.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

:wink:
Svar