Fiffig integral

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Satt og så over noen gamle eksamensoppgaver som var gitt i forskjellige mattekurs på UiO. Synes denne så fin ut.

Vis at
[tex]\int^{\infty}_{-\infty}\frac{x-1}{x^5-1}dx = \frac{4\pi}{5}sin(\frac{2\pi}{5})[/tex]

Er fra et kurs jeg skal ta om et år... så da kan jeg komme tilbake å fullføre det da. :)
For en omfattende liste over gamle eksamensoppgaver i matematikk, mekanikk og statistikk kan du gå her: http://www.math.uio.no/academics/eks/index.shtml
De er sortert etter kursnavn.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Det er faktisk enda gøyere enn du tror.
Du bruker et teorem som heter Residyteoremet.

Når du skal finne integralet tar du å integrere rundt en halvsirkel i det komplekse plan med x aksen som den flate siden. Så bruker du litt rekketeori +++ og finner svaret. Det er utrolig stilig å plutselig kunne løse mange integral du aldri har hatt sjanse på før.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Milde Jesus! :lol:

Jeg som fortsatt kvier meg når jeg må ta delvis integrasjon. :wink:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Alt man ikke kan høres vanskelig ut.
Det er ikke spesielt vanskelig når du får gjort noen oppgaver. Er mye annet som er mye vanskeligere. :D
Svar