Væsker i en kule..

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
steamu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/06-2007 20:32
Sted: Stavanger

Har laget en oppgave som kan være interessant.

En gjennomsiktig kule med innvendig radius 40.0 cm inneholder 2 væsker med forskjellig farge. Væske A har størst volum, mens væske B har størst massetetthet. Kula har 2.0 cm tykke vegger.

Når kula ligger i ro, kan du måle utvendig på kula at væske A når opp 41,4739 cm (strekning etter sirkelbanen), og at væske B når opp 2.0 cm (i høyde).

Hvor mange liter er det av væske A?

:wink:
Sist redigert av steamu den 28/09-2007 18:55, redigert 2 ganger totalt.
Med forbehold om trykkfeil...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jeg gjorde om alle enhetene til dm, lagde en sirkelfunksjon dermed med radius 3.8. Satte sirkelen "på siden" hvor væskene lå mot den positive x-aksen. Deretter fant jeg hvor langt fra sentrum overflate linjen til A, ved å finne vinkelen den danner med sirkelen og x-aksen, og så ta cosinusverdien til dette og gange med radius. Satte så dette som nedre grense og 3.6 som øvre grense, og dreide dette objektet om x-aksen. Kom fram til svaret: [tex]40.6 liter[/tex]
steamu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/06-2007 20:32
Sted: Stavanger

Jarle10 skrev:Jeg gjorde om alle enhetene til dm, lagde en sirkelfunksjon dermed med radius 3.8. Satte sirkelen "på siden" hvor væskene lå mot den positive x-aksen. Deretter fant jeg hvor langt fra sentrum overflate linjen til A, ved å finne vinkelen den danner med sirkelen og x-aksen, og så ta cosinusverdien til dette og gange med radius. Satte så dette som nedre grense og 3.6 som øvre grense, og dreide dette objektet om x-aksen. Kom fram til svaret: [tex]40.6 liter[/tex]
Det blir nok litt feil...

Hint: radiusen blir ikke 3.8 :wink:
Med forbehold om trykkfeil...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Beklager, leste nå at 40 cm var innvendig radius.. Innså også en ny ting. At buelengden sikkert måles utevendig!

38.8 liter?
Sist redigert av Charlatan den 28/09-2007 19:03, redigert 1 gang totalt.
steamu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/06-2007 20:32
Sted: Stavanger

Jarle10 skrev:Beklager, leste nå at 40 cm var innvendig radius.. Innså også en ny ting. At buelengden sikkert måles utevendig!
Nettopp! :wink:

Får ikke 38,8 nei....
Med forbehold om trykkfeil...
Svar