Neste tall i rekka, utgave 2

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Mayhassen skrev:Haha!

Kjenner du ikke igjen noen av de andre da?
Jeg sjekket forresten brøken din mot 20 desimaltall i tallet og det stemte jo hele veien.. Finnes det noen triks du vil dele ?
Du som kjente til rekka kunne utlede dette sjøl! Skisse:

Tegn en regulær en n-kant med sidelengde 1. Denne kan deles opp i n likebeinte pizzastykker som vi med litt enkel trigonometri kan beregne arealet av. Det totale arealet av hele n-kanten blir derfor n ganger dette:

[tex]\frac{n\sin^2\left(\frac{n-2}{2n}\pi\right)}{2\sin\left(\frac{2\pi}n\right)}[/tex]

(Gjør disse utregningene!)

Setter vi n=5, ser vi at vi trenger å vite (for eksempel) hva sin(pi/5) er. Dette kan du finne ved å først utlede formelen for sinus til 5-dobbel vinkel ved hjelp av de Moivre og så sette u=sin(pi/5). Da ser du ut som en femtegradsligning, men denne reduseres lett til en av grad 2.

Det kan bli litt grisete regning, men herfra kommer du deg fram til uttrykket Knuta kom med.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Dette må jeg se litt mer på.
Jeg brukte forøvrig [tex]\frac n4 \cot (\frac {\pi}n)[/tex] for å regne ut arealene. Forutsetter jo at sidene er 1 selvfølgelig.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Riktig, riktig. Med litt trigonometri kan man nok vise at disse funksjonene er like, men jeg veit hvilken som var enklest.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Mayhassen skrev:Haha!

Kjenner du ikke igjen noen av de andre da?
Jeg sjekket forresten brøken din mot 20 desimaltall i tallet og det stemte jo hele veien.. Finnes det noen triks du vil dele ?
Tja, hvis vi ser på 4.828427124 så er det roten av 8 pluss to. Det var faktisk det enkleste tallet som dukket opp.

En gang i tiden satt jeg og kværna på noen gedigne formler som kallet seg selv uendelig ganger. Jeg klarte aldri å utlede noen formel eller regnemåte. Men jeg klarte å kalkulere svaret til 0.76159415..... Jeg slo meg til ro med svaret for det ligger der det er forventet, og det brant seg fast i hukommelsen.

Så ved en tilfeldighet noen år senere skulle jeg regne ut tanh(1), og du kan tro hvor mange svar som ble oppklart den kvelden.
Svar