Ei lita geometrioppgave

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

I et trapes ABCD er AB og DC de parallelle sidene. Sidene AD og BC er begge lik 8. En sirkel med radius 3 er innskrevet i trapeset, og sirkelen tangerer da alle sidene. Regn ut arealet av trapeset.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Hmm... litt vrien? Har litt dårlig tid akkurat nå så jeg kommer tilbake med beregningene. Men svaret er etter min mening:

[tex]\frac{\sqrt{10143}-\sqrt{2268}}{2} \approx 26.54[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Knuta skrev:Hmm... litt vrien? Har litt dårlig tid akkurat nå så jeg kommer tilbake med beregningene. Men svaret er etter min mening:
[tex]\frac{\sqrt{10143}-\sqrt{2268}}{2} \approx 26.54[/tex]
Ja, litt småuggen den. Er faktisk ei gammal 2MX eksamensoppgave, så vidt meg bekjent er!
Men svaret ditt stemmer ikke. Arealet er et hel tall.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
egil530
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 14/03-2005 18:07
Sted: Larvik

Hmm, har ikke tid til å vise utregning nå, men jeg tror det kanskje kan være 48...
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Bilde

Her er en skisse til bevis. Vi begynenr med å kalle AM for x og DO for y. Det følger at AM er x og DN er y, siden lengden fra et gitt punkt til tangeringspunktene på en sirkel er konstant. Resten av merkingen følger av symmetri, og informasjonen at AD = BC.

Nå er arealet av trapeset ABCD lik summen av arealene av de små trapesene AMND og MBCN. Vi benytter så at x + y = 8 og MN = 6.

[tex]A = 2\left( \frac{6(x+y)}{2}\right) = 48[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Fiffig løsning daofeishi. Sjøl brukte jeg traktormetoden med formlike trekanter etc.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Janhaa skrev:
Knuta skrev:Hmm... litt vrien? Har litt dårlig tid akkurat nå så jeg kommer tilbake med beregningene. Men svaret er etter min mening:
[tex]\frac{\sqrt{10143}-\sqrt{2268}}{2} \approx 26.54[/tex]
Ja, litt småuggen den. Er faktisk ei gammal 2MX eksamensoppgave, så vidt meg bekjent er!
Men svaret ditt stemmer ikke. Arealet er et hel tall.
hehe, det gikk litt for fort i svingene. Men men. Det ser ut som jeg tok en aldri så lang omvei for å komme til Rom, men det er mange veier som fører ditt. I utregningene mine snublet jeg i først omgang og bytta ut tallet 8 med 6, noe som forklarer et manglende kladdepapir. I dag har jeg litt bedre tid så jeg skal forklare omveien.

Bilde

Først lagde jeg en sirkel [tex]f_1[/tex] og fant en funksjon [tex]f_3[/tex] som gir en lengde på 8 mellom [tex]L_1[/tex] og [tex]L_2[/tex]
Deretter måtte jeg finne konstanten slik at funksjonen tangerer med sirkelen. Først ble [tex]f_4[/tex] skapt og deretter den deriverte av denne.
Konstanten er da lik nullpunktet i den deriverte og satt inn i funksjon [tex]f_1[/tex]. Funksjon [tex]f_6[/tex] viser dette.

De punktene som [tex]f_6[/tex] krysser [tex]L_1[/tex] og [tex]L_2 [/tex] er da B og C i tegningen til daofeishi. Deretter er det bare å fylle inn normale formler og finne svaret som er 48 i stedet for snublefella jeg gikk i tidligere.
Svar