Rødhette og elven

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Bilde

Før Rødhette besøker ulven, må hun innom elva for å hente vann til saften i nistekurven. Hun kan velge å benytte seg av ruta som er opptegnet på diagrammet. Men hva er egentlig lengden på den aller korteste ruta hun kan velge?
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Den raskeste veien er som regel en rett strek. Hvis vi lager et speilbilde av kartet der elva er speilet blir det:

[tex]\sqrt{(1+2)^2+4^2}[/tex]

Og det skulle gi oss fem kilometer.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Stemmer. Det var den enkle og gode løsningen :)
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Vi utvider problemet litt.

En bil har fått motorstopp i ørkenen. Den trenger både ojle og vann for å kunne kjøre vidre. Det er 3 km til nærmeste elv og 4 km til nærmeste oljeledning. Hva er den korteste strekning vi trenger å gå for å hente både vann og olje?

Bilde
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hmm..hvis jeg ikke har misforstått:[tex]\;\sqrt{3^2\,+\,4^2}=5\,(km)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg har ikke noe fasitsvar på det. Husker bare at jeg plukket opp problemstilling for noen år siden, og fikk dessverre aldri regnet på det.

Og man skulle også gå tilbake til bilen
Svar