Primsirkel

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Er det mulig å plassere 1995 forskjellige naturlige tall rundt en sirkel slik at for ethvert par av disse er forholdet mellom det største og det minste et primtall?

Løsning:
Anta at det er slik.
Vi ser på de tre minste tallene [tex]k_1, k_2,[/tex] og [tex]k_3[/tex]. Hvis vi velger ut paret [tex](k_1,k_2)[/tex], må forholdet mellom dem være et primtall. Da er [tex]k_1/k_2=a[/tex], a er et primtall. Men likeledes er [tex]k_3/k_2=b[/tex], b er et primtall. [tex]\Rightarrow k_3=bk_2 \Rightarrow k_3=abk_1[/tex]. Hvis vi velger paret [tex](k_1,k_3)[/tex], så må [tex]k_3/k_1[/tex] være et primtall. Men [tex]k_3/k_1=k_1ab/k_1=ab,[/tex] hvor a og b er primtall, [tex]\Rightarrow ab[/tex] er sammensatt og vi har oppnådd en motsigelse.
'
Denne løsningen virket for enkel, er den gyldig? Har jeg oversett noe?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Par og sirkel får meg til å tro at det er snakk om forholdet mellom 1. og 2. nabotall i sirkelen. Da kan du plutselig ikke se på forholdet mellom [tex]k_1[/tex] og [tex]k_3[/tex] lenger.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg har samme innvending som Jonas. Jeg regner med det er to nabotall i sirkelen som menes (hvorfor ellers plassere tallene i en sirkel?)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Akkurat det med par er oversettelse fra min side. Ordleggingen i oppgaven var " Is it possible to place 1995 different natural numbers along a circle so that for any two of these numbers, the ratio of the greatest to the least is a prime"

Jeg tenkte også på hva sirkelens betydning var.

"...any two of these numbers..", tror dere de mener nabotall, eller ikke?
Zivert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 30/01-2008 09:33

Det hadde helt klart vært mulig om det hadde vært et partallig antall tall på sirkelen...
Zivert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 30/01-2008 09:33

Jeg tror nok de mener nabotall, ellers er den jo superlett :D
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Arbeider du deg gjennom Paul Zeitz' bok, Jarle? Der er oppgaven på side 56. Hintet bak i boka peker på at det er nabotall som er ment
Zivert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 30/01-2008 09:33

Jo! Fordi antallet primtallsfaktorer endres med [tex]1 mod(2)[/tex] kan ikke det stemme med et odde antall tall rundt sirkelen!!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

daofeishi skrev:Arbeider du deg gjennom Paul Zeitz' bok, Jarle? Der er oppgaven på side 56. Hintet bak i boka peker på at det er nabotall som er ment
jepp, og jeg la merke til den abstrakte algebra oppgaven din i boka rett etter jeg postet en løsning. (den står rett over denne oppgaven)

Jepp, fin løsning zivert
Svar