Periodisk + periodisk = identiteten?

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Fins det periodiske funksjoner f og g fra de reelle talla og inn i seg sjøl som er slik at f(x)+g(x)=x for alle reelle x?
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

xsin^2(x) og xcos^2(x) ? eller mener du periodisk som at det er faste "mellomrom"?

edit: så på definisjonen til periodisk og jeg tror ikke de funksjonene passer inn.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Med periodisk menes at det fins en p så f(x+p)=f(x) for alle x. (Den minste slike p kalles perioden.)

Edit: Da er vi enige!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Nei, og det er vel mulig å vise ved å skrive om funksjonallikningen som f(x) = x-g(x) - der venstresiden er en periodisk funksjon, og høyresiden er summen av en periodisk og aperiodisk funksjon, og dermed ikke er periodisk.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hvorfor kan ikke summen av en periodisk og en ikke-periodisk funksjon være periodisk?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

bare glem det.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Anta at høyresiden også er periodisk...

Det må finnes en periode d>0 slik at

[tex](x+d) - g(x+d) = x - g(x)[/tex]

[tex]d - g(x+d) = -g(x)[/tex]

[tex]g(x+d) - g(x) = d[/tex]

Men hvis g(x) er periodisk med periode d så må [tex]g(x+d) = g(x)[/tex] og da vil den siste likninga gi at d = 0, en selvmotsigelse.


Ble det riktig?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

et lignende beviset gjelder for alle ikke-perdiodiske funksjoner, men jeg fant ut i stad at det man beviser er at denne nye funksjonen ikke har samme periode som den man har i utgangspunktet. Beviset sier ikke at perioden ikke kan være en annen.

(altså: hvis g(x) har periode d, må ikke nødvendigvis g(x)+m(x) har periode d hvis g(x)+m(x) er periodisk (hvor m(x) er en ikke-periodisk funksjon), så beviset holder ikke helt ut)

Kan også snekre et bevis som sier at en funksjon med en rasjonal periode + en ikke-periodisk funksjon ikke kan være en funksjon med rasjonal periode. Det blir verre med irrasjonale perioder (fordi ingen heltall kan ganges med perioden for å få et helt tall)
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

sEirik skrev:Anta at høyresiden også er periodisk...

Det må finnes en periode d>0 slik at

[tex](x+d) - g(x+d) = x - g(x)[/tex]

[tex]d - g(x+d) = -g(x)[/tex]

[tex]g(x+d) - g(x) = d[/tex]

Men hvis g(x) er periodisk med periode d så må [tex]g(x+d) = g(x)[/tex] og da vil den siste likninga gi at d = 0, en selvmotsigelse.


Ble det riktig?
Det er ingen grunn til å anta at f og g har samme periode, som du har gjort her.

Vedr. oppgaven: antar vi utvalgsaksiomet (aka Axiom of Choice)? Mener jeg har et ikke-konstruktivt bevis for at dette er mulig, men det bruker utvalgsaksiomet.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vil det være tilsvarende med dette argumentet?

La a og b være relle tall. Da kan vi få differansen [tex]|n \cdot a-k \cdot b|[/tex], hvor n og k er heltall, til å bli vilkårlig liten ved å velge høye nok heltall.

Det blir vel som å si at brøken m/n kan lages vilkårlig lik ethvert irrasjonalt tall ved å velge n og m høye nok.

I så fall kan man lage et bevis for dette her for alle perioder.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Observerer at forholdet mellom periodene kan ikke være rasjonalt. .. Og etter å ha sett litt mer på oppgaven vil jeg bli rimelig forbauset hvis dette eksisterer, men, men.. Når vi har bump function har man vel det meste..
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Bogfjellmo skrev:Vedr. oppgaven: antar vi utvalgsaksiomet (aka Axiom of Choice)? Mener jeg har et ikke-konstruktivt bevis for at dette er mulig, men det bruker utvalgsaksiomet.
Det må du gjerne anta. Og jeg forventer vel ikke akkurat et eksplisitt funksjonsuttrykk, nei.
Svar