Funksjonallikning

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Jeg tenker meg at denne muligens er kjent pga sin enkelthet (jeg må også si at jeg har ikke løst oppgaven).

finn alle [tex]f:\mathbb{R}\to\mathbb{R}[/tex] slik at;

[tex]f(x+y)=f(x)f(y)+f(x)+f(y)[/tex]

Jeg har funnet to trivielle løsninger (to konstante f). Men lurer på om det er flere?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg loeste den slik:

Skriv om likningen
[tex]f(x+y) = [f(x)+1][f(y)+1]-1[/tex]

Innfoer saa funksjonen [tex]g(x) = f(x)+1[/tex]

Da blir likningen over
[tex]g(x+y) = g(x)g(y)[/tex]

Dette er Cauchys eksponentielle funksjonallikning, og det er kjent at loesningen paa denne er [tex]g(x) = a^x[/tex], gitt kontinuitet eller bundethet. (Hvis vi ikke antar dette kan eksistensen av andre loesninger paavises vha utvalgsaksiomet, men aa konstruere dem eksplisitt er verre.)

Dette gir oss at [tex]f(x) = a^x - 1[/tex], og dette kan lett sjekkes aa stemme.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Pent.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Svar