Vektortrekant med gjensidig skalarprodukt

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Her er en kjapp nøtt de fleste her mest sannsynlig tar på strak arm.

Lag en trekant av vektorer der absoluttverdien av skalarproduktet av to tilfeldige vektorer er lik lengden av den tredje vektoren.

Beskriv vektorene med parameterfremstillinger (u=[9,3] etc.) eller tegn trekanten.

Jeg oppfordrer til å vise fremgangsmåten, men det er ikke nødvendig.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Her har vi en nøtt mer på mitt nivå! Svaret skal vel bli en likesidet trekant med sidelengde 2. Jeg har tegnet trekanten i geogebra, noen som kan fortelle meg hvordan jeg laster det opp?

Angående resonnementet mitt: hvis jeg kan finne en vektor som ganget med seg selv blir lengden av seg selv, vil det løse problemet. Dette må i så fall bli en likesidet trekant, som igjen betyr at vinklene mellom vektorene blir 60 grader.

Skalarproduktet av to vektorer er produktet av absoluttverdiene til vektorene multiplisert med cosinus til vinkelen mellom dem.

[tex]x^2 \cdot \frac {1}{2}=x[/tex]

[tex]x=2[/tex]

Går ut fra at du, Espen180, har en mer elegant måte å gjøre det på?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Last opp bildet ved å trykke print screen-knappen for å "ta bilde" av skjermen din og lim det imm i Paint eller et annen bildemanipuleringsprogram. Lagre filen din som en jpg eller png-fil og last det opp på internett ved hjelp av en webside som www.bildr.no eller www.imageshack.us.

Angående resonnementet ditt ser jeg ingenting galt. Det jeg brukte var lignende, men mindre elegant enn ditt.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

BMB skrev:Jeg har tegnet trekanten i geogebra, noen som kan fortelle meg hvordan jeg laster det opp?

Fil -> Eksporter -> Tegnflate som Bilde -> Velg PNG format.

Eksperimenter litt med forskjellig oppløsning og last det opp til http://bildr.no
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Dette OK?

Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det der er ikke vektorer, men linjestykker. Jeg antar at vektorenes retning ikke spiller noen rolle her, den kan vel aksepteres. :wink:
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvis du har de to vektorene for to av sidene, v=[a,b] og u=[c,d] kan du velge tilfeldig 3 stk av disse, og deretter vil den siste vektoren være løsningen av en annengradslikning (som kan ha komplekse røtter), men i mange tilfeller ikke. Det er ganske lett å få determinanten i likningen til å være positiv ved å forandre på verdiene til de vektorkoordinatene du fritt kan velge. Gitt dette er det et uendelig antall løsninger.

(Bruk at (v-u)^2=|v-u|^2 så vil du få den ønskede ligning som forbinder det ukjente vektorkoordinatet med de 3 andre)
Svar