De tre dørene

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Flertallet av dørene har en geit bak seg. Altså er det mest sannsynlig en geit bak døren du velger.

Nå forsvinner en dør som har en geit bak seg.

Sjansen for at du valgte en geit forblir den samme når en dør er eliminert fra spillet.

Siden det er mest sannsynlig at du valgte en geit først, er det også mest sannsynlig at du ikke valgte en bil.

Nå får du muligheten til å bytte til det du ikke valgte. Sjansen er størst for at du ikke valgte bilen. Altså bør du bytte.
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Det er et flott poeng.
Skal sove litt på det og ta det opp i lunsjen på jobb i morgen og se om jeg klarer å bli enig med at det lønner seg å bytte i 2 av 3 tillfeller.
Er det viktig, kan det også deriveres
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hvis du ikke klarer å overbevise deg selv så tegn et valgtre.
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Etter mye tenking kan jeg muligens tro på dette med at det lønner seg å bytte i 2 av 3 tilfeller. Trikset for å forstå dette var å forkaste alt jeg hadde av "sunt bondevett" og tenke matematisk.
Er det viktig, kan det også deriveres
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nukleon: Hvor mange muligheter er det? Du har tre dører å velge mellom, velger du bil på første taper du, velger du geit vinner du, og velger du geit nummer 2 vinner du. Så for å vinne må du bare velge 1 av de 2 geitene hvis du velger å bytte.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Det er ingen grunn til å forkaste "sunt bondevett". Du kan egentlig glemme at verten åpner en dør med en geitbak , for å praksis er spillet slik; du velger en dør og får deretter muligheten til å ta den andre premien. Det er størst sjanse for at premien du valgte var en geit, så dermed er det også størst sjanse for at du får en bil når du bytter premie.
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Ja, jeg ser det slik nå. Problemet var i grunnen at jeg hadde kjørt meg fast i en tenkemåte og det er jo som kjent vanskelig å nullstille seg og tenke helt fra starten av igjen.
For øvrig takk for forståelsen! Fikk endelig bukt med dette
Er det viktig, kan det også deriveres
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Japp. Trikset er å se på de to siste dørene som en samlet enhet da du får bilen som er i en av dem uansett hviss du bytter. (hvis det er en bil i en av dem da)

Forresten - matte er bare bondevett satt i system :)
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Svar