Trigonometri

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Vell, rett på sak:

Forkort, og omgjør til sinus formel

[tex]\displaystyle\sum_{i=1}^\infty i = {(tan (a))}^i\cdot{(tan (b))}^{i-1}\cdot {x}[/tex]

Eller:

[tex]((tan (a))^1\cdot{x})+((tan (a))^2\cdot{(tan (b))}\cdot {x})+((tan (a))^3\cdot{(tan (b))}^2\cdot {x})..........+((tan (a))^\infty\cdot{(tan (b))}^{\infty-1}\cdot {x})[/tex]
hvor

[tex]a<90\\b>90\\a+b<180[/tex]

Hint: Use your imagination :D
Sist redigert av Thales den 19/06-2008 10:09, redigert 4 ganger totalt.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva mener du egentlig? Skal vi bare uttrykke rekken utelukkende ved sinus, eller vil du ha et uttrykk uten sum?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

uttrykk uten sum ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Trenger dere flere hint? :roll:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vel... I rekkeuttrykket over har du brukt gal notasjon.

Det hele kan reduseres til [tex]\frac{x}{\tan b(1-\tan a\tan b)}[/tex], som enkelt kan omskrives til å være uttrykt kun med [tex]\sin a[/tex] og [tex]\sin b[/tex], men så ikke helt poenget med oppgaven, og den virker lite gjennomtenkt.

Forresten, rekken er kun konvergent hvis [tex]b-a<\frac{\pi}{2}[/tex]
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Engentlig er svaret [tex]\frac{{sin (a)}\cdot{x}}{sin(180-a-b)}[/tex]

og hva mener du med gal notasjon???

kan bare basisk om [tex]\sum[/tex] hvis det er det du mener,( går bare i 9. =( )
Men svaret burde stemme. Hvis jeg hadde noen konstruksjons prgram for denne gammle dataen så kunne jeg forklart med tegninge... kanskje jeg bare laker et paint dokument ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Ordner opp i noe rusk fra i stad

Thales skrev:
[tex]\displaystyle\sum_{i=1}^\infty i = {(tan (a))}^i\cdot{(tan (b))}^{i-1}\cdot {x}[/tex]

Eller:

[tex]((tan (a))^1\cdot{x})+((tan (a))^2\cdot{(tan (b))}\cdot {x})+((tan (a))^3\cdot{(tan (b))}^2\cdot {x})..........+((tan (a))^n\cdot{(tan (b))}^{n-1}\cdot {x})[/tex]
hvor

[tex]a<90\\b>90\\a+b<180[/tex]
For det første gir ikke [tex]\displaystyle\sum_{i=1}^\infty i = {(tan (a))}^i\cdot{(tan (b))}^{i-1}\cdot {x}[/tex] noen mening, men regner med du mente [tex]\displaystyle\sum_{i=1}^\infty {(tan (a))}^i\cdot{(tan (b))}^{i-1}\cdot {x}[/tex]

Dessuten har du undert notert en øvre grense for rekken - nemlig n, som strider mot at det er en uendelig rekke som tidligere antydet...

Jeg anter vi skal finne den uendelige.

En kriterie som må gjelde er at [tex]|\tan a \cdot \tan b|[/tex] < 1 som medfører at [tex]b-a>90^\circ[/tex] (Antar forresten at a,b>0)

Vi kan prøve med et par vinkler a og b:
a=15, b = 150. Da er alle kriteriene oppfylt. Vi finner tan a og tan b:

[tex]\tan a= 2- \sqrt{3}[/tex]
[tex]\tan b = - \frac{\sqrt{3}}{3} [/tex]

Nå er [tex]\tan a \cdot \tan b=-(2-\sqrt{3})(\frac{\sqrt{3}}{3})=1-\frac{2\sqrt{3}}{3} > -1[/tex]

Vi finner summen:

[tex]\displaystyle\sum_{i=0}^\infty {(tan (a))}^i\cdot{(tan (b))}^{i-1}\cdot {x}=\frac{x}{\tan{b}}\displaystyle\sum_{i=0}^\infty (\tan (a) \cdot \tan (b))^i = \frac{x}{\tan{b}}\displaystyle\sum_{i=0}^\infty (1-\frac{2\sqrt{3}}{3})^i=\frac{x}{\tan{b}}\frac{1}{1-(1-\frac{2\sqrt{3}}{3})}=\frac{x}{\tan{b}}\frac{\sqrt{3}}{2}[/tex]

Da blir summen vi skal finne [tex]\frac{x}{\tan{b}}(\frac{\sqrt{3}}{2}-1) = \frac{x}{-\frac{\sqrt{3}}{3}}(\frac{\sqrt{3}}{2}-1)=x(\sqrt{3}-\frac{3}{2})[/tex]

Hvis vi bruker ditt uttrykk får vi [tex]x\frac{\sin15}{\sin(180-150-15)}=x[/tex], som klart ikke stemmer.

Uttrykket man ender opp med er [tex]\frac{x\tan{a}}{1-\tan{a}\tan{b}}= \frac{x}{\cot{a}-\tan{b}}[/tex]

Vi kan uttrykke det kun med "sinus" hvis man ønsker det, men det blir ikke like pent.

PS: Holder dere på med trigonometri i 9. klasse? I så fall er det fint at de flinkere elevene får holde på med litt mer avanserte ting på skolen din.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Ups, liten feil

Svar

[tex]\frac{{sin (a)}\cdot{x}\cdot{sin(b)}}{sin(180-a-b)}[/tex]

Driver foresten med 1. videregånde pengsum, men resten i 9. klasse driver enda med 1. grads lininger, brøker.....

så desverre er ikke skolen blitt bedre =(
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Det svaret burde stemm. Drev å tegnet på det i går ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jeg er nettop ferdig med 1T, og det der er definitivt ikke førsteklassepensum :P
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Litt er det, noe har jeg lest meg fram til fra en diger mattebok jeg har hjemme

For de som tenker og tenker og klarer ikke å se sammenheng, skal jeg lage en liten paint tegining, så vil alt se ganske lett ut :)

det er en logikk
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Gjerne. Svaret kan være delvis riktig, selv om det ikke klaffer helt nå. Det er fremgangsmåten som er interessant her.

PS: [tex]\sin(180-a-b)=\sin(a+b)[/tex]
Svar