Deriver meg :)

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

[tex]f(x)=ln\left(\sqrt{tan(x^3)}\right)^{cos(x)}[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

thmo skrev:[tex]f(x)=ln\left(\sqrt{tan(x^3)}\right)^{cos(x)}[/tex]
=
[tex]f(x)=\frac{3}{2}cos x\cdot ln tan x\\=\frac{3}{2}[ -sinx\cdot lntanx+\frac{d}{dx}[lntanx]cosx]=\\ \frac{3}{2} [-sinx \cdot lntanx + (\frac{1}{tanx}+tanx)cosx]=\\ \frac{3}{2} [ -sinx \cdot lntanx + \frac{cosx}{tanx}+sinx]=\\\frac{3}{2}sinx(\frac{cosx}{tanx}-lntanx)[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Her har jeg stresset og styrt og brukt kjerneregelen 17 ganger også kan det bare gjøres så lett som det. :D
Jeg skrev det om til [tex]f(x)=cos(x)\left(ln(sqrt{tan(x^3)}\right)[/tex] men jeg tenkte ikke på at [tex]\sqrt{tan(x^3)}[/tex] kan skrives om til [tex]tan(x)^{\frac{3}{2}}[/tex]

Jeg fikk [tex]f^\prime(x)=\left((-sin(x))ln(\sqrt{tan(x^3)}\right)+\left(\frac{(cos(x))3x^2}{\sqrt{tan(x^3)}2\sqrt{tan(x^3)}cos^2(x^3)}\right)[/tex]

Det er langt fra en fasit, så jeg tviler ikke på at ditt svar er riktig. Men en ting forsto jeg ikke, hvorfor plusser du med tanx inni parentesen i tredje ledd?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Det er langt fra en fasit, så jeg tviler ikke på at ditt svar er riktig. Men en ting forsto jeg ikke, hvorfor plusser du med tanx inni parentesen i tredje ledd?
Skulle derivere ln tan x. Dette er det samme som ln (sin x)-ln (cos x). Jeg deriverer så det, og får svaret du kommenterer.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

[tex]\sqrt{\tan{\left(x^3\right)}}\neq\left(\tan{x}\right)^{3/2}[/tex]
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

hmm, da skjønner ikke jeg hvordan man kan skrive det om til [tex]f(x)=\frac{3}{2}cos x\cdot ln tan x[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

TrulsBR skrev:[tex]\sqrt{\tan{\left(x^3\right)}}\neq\left(\tan{x}\right)^{3/2}[/tex]
:oops:
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar