Fjellhøyde

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg planlegger en tur til Galdhøpiggen neste uke, og mens jeg var på jobb i går, så begynte jeg og tenke litt.

Hvis vi tenker oss at vi er på toppen av ett gigantisk fjell vi kjenner høyden til og kikker ut mot horisonten. Det er ingen ting som blokkerer utsikten, vi kan si at det er åpent hav. I horisonten, ser vi en fjelltopp. Vi bruker en laser avstandmåler (En god en :P) og måler avstanden til dette fjellet. Hvis vi sier at radiusen er 6.4 og, avstanden mellom fjelltoppene er (Korteste avstand) 7.23, og høyden på fjellet vi står på er 1.22. Hva er da høyden på fjellet vi observerer?

http://bildr.no/view/228468

(Som dere ser, så vil mount everest bli en hump i forhold :P)

Edit: Radius på 6.4 tilsvarer radiusen til jorden ved ekvator skalert ned. (Radiusen er 6.4*10^6), mount everest som er 8848meter høyt ville altså tilsvart 0.0088 skalert til denne tegningen. Altså er dise fjellene som jeg sa, gigantisk ;))
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kladda fort...
[symbol:tilnaermet] 0,71 ?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Edit: Litt feil svar...
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Janhaa skrev:Kladda fort...
[symbol:tilnaermet] 0,71 ?
Det var svaret jeg også kom fram til :)

(Riktig nok ville Geogebra at det skulle være 0.77, men jeg tror/håper det er litt unøyaktigheter i tegningen som gir noen desimalfeil :P).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Dinithion skrev:Jeg planlegger en tur til Galdhøpiggen neste uke, og mens jeg var på jobb i går, så begynte jeg og tenke litt.
God tur, jeg misunner deg den strabasiøse opplevelsen (planlegger tur dit neste år).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar