Nøtteliten

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Her er en ganske vanskelig nøtt som jeg fant på nettet. Problemet er at jeg klarer ikke løse den og jeg vet ikke svaret så derfor poster jeg den her i håp om at noen smarte folk kan klare å knekke den.

La oss si at du kommer inn i ett rom med (n) sekker med minst (n+1) gullmynter i hver sekk. Kun en av sekkene inneholder ekte gullmynter og du skal prøve å finne hvilken. Du har en vekt til rådighet som du kan bruke èn gang og bare se ett tall og du kan ta ut mynter av sekkene og bare veie noen om du vil. Alt du vet er at de ekte myntene veier 0.1 mer enn de falske myntene.

Lykke til 8-)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Ta ut 1 mynt av den første posen, og 2 av den neste osv.

Jeg prøver med n = 3; (Vi sier pose 2 er falsk)

Tar ut 1 mynt av #1, 2 av #2 og 3 av #3, og veier:

(Vanlige veier 1)
1 + 2,2 + 3 = 6,2

Her er vekten hvis de falske myntene hadde vært i de andre posene:

1,1 + 2 + 3 = 6,1
1 + 2 + 3,3 = 6,3

Fremgangsmåte: Regn ut vekten hvis ingen mynter er falske.

1 + 2 + 3 + 4 = 10

Vei myntene du har tatt ut:
Veier 10,4.

10,4 - 10 = 0,4. Altså den posen du tok 4 mynter ut av.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Som sagt så vet jeg ikke hva fasitsvaret er, men jeg skjønner at dette må være riktig. Jeg visste at svaret skulle være så enkelt og logisk at når du hørte det så tenkte du "Selvfølgelig!". Og det var nettopp det jeg gjorde :D
Man kan jo naturligvis telle alle myntene når man kan ta de ut av sekkene.

Veldig smart tenkt av deg Gommle, tusen takk skal du ha!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Her antar du at du vet vekten på de uekte myntene. Hvis myntene veier to av den vektenheten du bruker, så ville du ikke kunne trekke noen konklusjon fra dette.

La oss si du har 2 sekker, og hver uekte mynt veier X vektenheter.

Vi bruker samme metode som beskrevet ovenfor, og anta at sekk nr 2 er sekken med falske mynter.

Total vekt blir da S=1X+2.2X=3.2X, men hvis X=31, vil du se at det veier 99.2 på vektskålen. Hvis sekk nr 1 er sekken med falske mynter vil summen være S=1.1+2X=3.1X, men hvis X=32, så vil samlet vekt være 99.2. Derfor funker ikke denne metoden om du ikke kjenner vekten av de uekte myntene.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Får også legge til at teksten sier at de ekte myntene veier mest.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Oops, litt for rask konklusjon av meg :oops:
Jeg som hadde håpet at jeg skulle få slippe å tenke mer på det, hehe
Men du har jo rett i det Jarle, at dette funker ikke når du ikke vet hvor mye myntene veier. Det var no et bra forslag allikevel syns jeg. Bedre enn jeg har klart å fremstille ihvertfall.
Svar