Kvadrater i kvadrat

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

For hvert naturlige tall n har vi et kvadrat med sidelengde 1/n. Vis at disse kan plasseres inni et kvadrat med sidelengde 3/2 på en måte så forskjellige kvadrater ikke har overlappende indre punkter.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Vil ikke disse kvadratene ta uenderlig stor plass etterhvert da?
Misforstår sikkert noe her, kan du si det slik jeg skjønner det :wink: :)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Neida, det totale arealet er 1/1+1/4+1/9+...; dette er mindre enn 9/4 som er arealet av det store kvadratet. Nå skal du vise at du kan legge alle småkvadratene inni det store kvadratet på en ikke-overlappende måte.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Jeg vet jo at summen av denne rekka blir [symbol:pi] ²/6 , men holder det å vise dette?
Ikke unaturlig å tenke at hvis man har en stor flate, og skal legge ut noe som totalt har mindre flate, vil det bli plass uten overlapping. Det er jo kvadrater og da er det jo ikke så vanskelig å tenke seg til at det går, men å vise dette nærmere matematisk ser ikke jeg hvordan.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Sett at du skulle legge det inn i et rektangel av dimensjon 1/2*10 hadde du hatt rikelig med plass. Problemet er at det største kvadratet må deles opp, og det har du ikke lov til. Du må altså vise at du får plass til alle småkvadratene i det store uten å bruke saks.
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

Vet ikke om dette holder, men prøver :)

Hver gang n øker, vil kvadratet bli mindre, ergo vil alltid "det neste" kvadratet få plass i det foregående kvadratet.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Poenget er at de ikke skal overlappe, det gjør de hvis du legger de inni hverandre.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Problemet er at det største kvadratet må deles opp, og det har du ikke lov til
Jeg skal vel legge det inn i kvadratet med 3/2?
Med første kvadrat tar jeg opp 2/2 langs begge sider ut fra et hjørnepunkt, da er det plass til neste kvadrat rett under som har sidelengde 1/2, slik kan jeg fortsette vel?
Det er jo "god" plass til resten også, siden jeg alltid kan fylle inn de små tomrommene som oppstår jo lenger ut i rekka jeg kommer.

Kan du gi et svar da? Drar snart på ferie og jeg vil ha et svar :cry:
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Mayhassen skrev:Det er jo "god" plass til resten også, siden jeg alltid kan fylle inn de små tomrommene som oppstår jo lenger ut i rekka jeg kommer.
Dette var ikke mye til argument. Hvorfor er dette så opplagt?
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Argumentet mitt var lenger opp, at jeg hadde plassen til det pga at det totale arealet av alle kvadratene var mindre enn 9/4, hvordan jeg skulle sagt det annerledes vites ikke.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Mayhassen skrev:Argumentet mitt var lenger opp, at jeg hadde plassen til det pga at det totale arealet av alle kvadratene var mindre enn 9/4, hvordan jeg skulle sagt det annerledes vites ikke.
Argumentet mitt for at dette ikke holder er i posten under.
Svar