Cevas teorem

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gitt [tex]\Delta ABC[/tex] og punktene [tex]D,E,F[/tex] på de respektive linjene[tex]BC,CA,AB[/tex].

Vis at linjene [tex]AD,BE,CF[/tex] snitter i ett punkt, si [tex]P[/tex], hvis og bare hvis [tex]\frac{AF}{FB} \cdot \frac{BD}{DC}\cdot \frac{CE}{EA}=1[/tex].

http://bildr.no/view/338517
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

plutarco skrev:Gitt [tex]\Delta ABC[/tex] og punktene [tex]D,E,F[/tex] på de respektive linjene[tex]BC,CA,AB[/tex].

Vis at linjene [tex]AD,BE,CF[/tex] snitter i ett punkt, si [tex]P[/tex], hvis og bare hvis [tex]\frac{AF}{FB} \cdot \frac{BD}{DC}\cdot \frac{CE}{EA}=1[/tex].

http://bildr.no/view/338517
[tex]\frac{AF}{FB} \cdot \frac{BD}{DC}\cdot \frac{CE}{EA}=1[/tex]

Kommer alltid til å være 1 uansett!!! Se gjennom formelen selv :roll:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Du tar nok feil der. Husk at det ikke er midtpunkter, men vilkårlige punkt på linjene.

Jeg har sett et bevis for dette, og jeg må si at jeg skjønte veldig lite.

Noen som kan forklare?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hint:

Må bevises begge veier.

Anta først at de tre linjene snitter i P.

Trekk høyder fra punktet P til de tre sidekantene i trekant ABC.

Uttrykk arealer vha. disse høydene.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Opps glemte at det var snakk om linjestykker, ikke tall. :oops:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Thales skrev:Opps glemte at det var snakk om linjestykker, ikke tall. :oops:
Hehe, hadde ikke blitt store nøtta da nei xD
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det er snakk om lengder, altså tall. Men som du ser så er ikke nødvendigvis noen av lengdene like, så du kan ikke stryke noen av dem bort.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Jeg kan se hvorfor de snitter når likningen går opp, men jeg kan ikke dette med formelle bevis ennå. Det jeg umiddelbart ser er at midtlinjer alltid vil krysse, og at en økning i EA og DC fører til at AF blir mindre, så det justerer seg selv. Ser ut til at sin A = Dq/AD, er lik sin B = Eq/BE, hvor q er punktet på AB loddrett ned fra D og E i hvert sitt tilfelle, forutsett at linjene krysser ved P.
Svar